ElektronikBranschen

Cirkulera mobil och hjälp schimpanserna!

Nu kan besökare i Borås Djurpark cirkulera sina gamla mobiltelefoner och på så sätt bidra till att världen apor får det bättre. Initiativet är ett samarbete mellan Borås Djurpark, ElektronikBranschen och El-Kretsen. Förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för vikten av att återbruka och återvinna sin hemelektronik.

– Vi är väldigt glada över det här samarbetet. Att lämna in sin gamla mobiltelefon för återbruk och återvinning kan kännas som en småsak, men det gör stor skillnad för schimpanser och andra utrotningshotade arter, säger Erik Johansson, chef för zoologiska avdelningen på Borås Djurpark.

Att få fram material och att tillverka en mobiltelefon är svårt och kräver många resurser. Anläggning av gruvor för brytning av metaller och mineraler i kombination med ett växande industrialiserat jordbruk och jakt, utgör ett hot mot schimpansen i hela dess utbredningsområde. Genom att cirkulera mobiler och annan hemelektronik minskar behovet av att använda nytt material.

På sajten CirkuleraMera.nu kan konsumenter läsa om varför, hur och var de kan cirkulera sin hemelektronik, det vill säga återbruka eller återvinna den. Sajten drivs av ElektronikBranschen som samlar leverantörer, distributörer och handlare av hemelektronik. Tillsammans vill Borås Djurpark, ElektronikBranschen och El-Kretsen öka insamlingen av mobiltelefoner.

– Vi hoppas att samarbetet med Borås Djurpark ska öka intresset för att cirkulera de 25 miljoner mobiler som ligger i svenskarnas byrålådor. Genom att cirkulera sin hemelektronik kan man bidra till både den cirkulära ekonomin och ibland även till den egna ekonomin, säger Pernilla Enebrink, vd på ElektronikBranschen.

Varje år samlas cirka 150 000 ton el-avfall in i Sveriges 290 kommuner. Som nationell producentansvarsorganisation ansvarar El-Kretsen för att det arbetet sker på ett hållbart sätt. Miljöfarliga ämnen plockas bort och hanteras i slutna processer. Resten återförs till kretsloppet i så stor utsträckning som möjligt. Idag får cirka 75 procent allt som samlas in nytt liv genom materialåtervinning.

– Tillsammans med vår samartspartner Stena Recycling, och andra återvinnare, ser vi till att återföra så mycket material som möjligt till en ny livscykel i nya produkter. Vi behöver hjälpas åt att ta hand om de material som en gång redan grävts upp från vår jord, säger Mårten Sundin, marknads- och kommunikationschef på El-Kretsen.

Läs mer om återbruk och återvinning av hemelektronik

Vill du veta mer om VARFÖR, HUR och VAR du kan cirkulera din hemelektronik? Besök CirkuleraMera.nu för mer information!

Vill du veta mer om återvinning av olika elprodukter och batterier, eller kanske mobiltelefoner specifikt? Besök då El-Kretsens https://kunskapsrummet.com/

Fakta om schimpanser och Borås Djurpark

• Schimpanser visar många komplexa beteenden och västafrikansk schimpans är den schimpansunderart som har störst mångfald av beteenden.
  • Schimpanser är en av få djurarter som använder verktyg: de använder bland annat pinnar för att fiska termiter i termitstackar, och stenar för att knäcka skalet på nötter. Västafrikansk schimpans använder pinnar och stenar som hammare och städ.
  • Varje kväll bygger schimpanser ett bo av grenar som de sover i.
  • Schimpanser är mycket uttrycksfulla och kommunicerar med varandra med en mängd olika ansiktsuttryck, kroppsspråk och läten. När schimpanser leker med varandra skrattar de!
  • Alla arter av människoapor (utom människan själv) är utrotningshotade.
  • Schimpanser lever i västra och centrala Afrika.
  • Det finns fyra underarter av arten schimpans och samtliga fyra underarter är utrotningshotade.
  • Den västafrikanska schimpansen är den mest utrotningshotade av de fyra schimpansunderarterna; västafrikansk schimpans är akut utrotningshotad och har minskat med 80 procent på 24 år.
  • Anläggning av gruvor för brytning av metaller och mineraler utgör ett stort hot mot schimpansen i hela dess utbredningsområde, i kombination med ett växande industrialiserat jordbruk och jakt.
  • Borås Djurpark deltar i bevarandearbete för den västafrikanska schimpansen genom att vara en del av de europeiska djurparkernas gemensamma avels- och bevarandeprogram samt sprida kunskap och information om arten.
  • Borås Djurparks schimpansgrupp består av fem västafrikanska schimpanser.

Borås Djurpark: Erik Johansson, chef för zoologiska avdelningen
Mejl: erik.johansson@borasdjurpark.se

El-Kretsen: Mårten Sundin, Marknads- och kommunikationschef
Mejl: Marten.sundin@el-kretsen.se

ElektronikBranschen: Pernilla Enebrink, vd
Mejl: pernilla.enebrink@elektronikbranschen.se

ElektronikBranschen

Borås Djurpark har cirka 300 djur som representerar 42 olika arter. Här får människorna en unik möjlighet att uppleva framför allt afrikanska och nordiska djur i natur. Hit kommer familjer för att leka, lära och känna gemenskap med djurens värld. Borås Djurpark är också ett center för artbevarande, biologisk mångfald och forskning. Ungefär 200 000 gäster besöker djurparken per år.

Borasdjurpark.se

ElektronikBranschen är branschorganisationen för handlare, distributörer och leverantörer av hemelektronik. Vi arbetar för en stark och hållbar bransch. Med CirkuleraMera.nu är syftet att öka återbruket och återvinningen av hemelektronik genom att underlätta för konsumenterna att cirkulera.

Cirkuleramera.nu, ElektronikBranschen.se

El-Kretsens uppgift är att hjälpa producenterna att uppfylla sitt producentansvar genom att erbjuda ett rikstäckande insamlingssystem. Sedan starten 2001 har vi utvecklat ett nära samarbete med Sveriges samtliga 290 kommuner. Tillsammans med producenter, kommuner och återvinnare gör vi det lätt att ta ansvar för miljön.

el-kretsen.se

Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort.

stenarecycling.se

Följ ElektronikBranschen

Senaste pressmeddelandena från ElektronikBranschen

Ny rapport: Elektronikskatten nu 670 kronor - ger negativ miljöeffekt28.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Få konsumenter vet att när de exempelvis köper en monitor för 2 000 kronor betalar de 670 kronor i elektronikskatt. En ”miljöskatt” med negativ effekt på miljön som drar in miljarder till staten. Forskningen, statens myndigheter och branschen är alla kritiska till skatten. Det visar en färsk rapport från ElektronikBranschen, TechSverige, Teknikföretagen och Dataspelsbranschen.

Riksdagsseminarium: Elektronikskatten - En ekonomisk börda för svenska folket och miljön17.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Elektronikskatten, i lagstiftningen kallad skatt på kemikalier i viss elektronik, har visat sig vara ohållbar utifrån en mängd olika perspektiv. Den 17 april bjuder Elektronikbransch tillsammans med Moderaterna in till ett riksdagsseminarium om Elektronikskatten och ett samtal om dess effekter på svenskarna och miljön samt om varför den drabbar hushållen med tunnast plånböcker hårdast.