Negativ volymutveckling för frukt och grönt under andra kvartalet
Volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskade med 2,5 procent under det andra kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022, visar Svensk Dagligvaruhandels ’Dagligvaruindex frukt och grönt’.

Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. En av flera satsningar som görs är ’Dagligvaruindex frukt och grönt’ som mäter volymutvecklingen för frukt och grönsaker. Det nya indexet syftar till att sprida kunskap om försäljningen och bidra till en ökad konsumtion. Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research, detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets folkhälsomål nås. Rapporten släpps halvårsvis och presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av sålt frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln.
- Den negativa volymutvecklingen för frukt och grönsaker inom dagligvaruhandeln fortsatte under årets andra kvartal, men volymerna sjönk mindre än under föregående kvartal. Volymminskningen kan i första hand förklaras av den höga inflationen som under det andra kvartalet uppgick till 7,2 procent för frukt och 14,5 procent för grönsaker, enligt SCB, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under den senaste 12-månadersperioden har försäljningen av frukt och grönsaker minskat med 6,5 procent. Volymminskningen har dock börjat avta och hittills i år uppgår den negativa volymutvecklingen till 4,7 procent.
- Att försäljningen minskar går emot Livsmedelsverkets rekommendation om att vi behöver konsumera mer frukt och grönsaker för att nå de rekommenderade nivåerna om 500 gram per person och dag. Den höga inflationen märks i konsumenternas plånböcker och många svenska hushåll verkar dessvärre bortprioritera inköp av frukt och grönsaker, avslutar Karin Brynell.
’Dagligvaruindex frukt och grönt’ för det andra halvåret 2023 publiceras i januari 2024.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Coop Xtra, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum