Svensk Dagligvaruhandel

Negativ volymutveckling för frukt och grönt under andra kvartalet

Dela

Volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskade med 2,5 procent under det andra kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022, visar Svensk Dagligvaruhandels ’Dagligvaruindex frukt och grönt’.

Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. En av flera satsningar som görs är ’Dagligvaruindex frukt och grönt’ som mäter volymutvecklingen för frukt och grönsaker. Det nya indexet syftar till att sprida kunskap om försäljningen och bidra till en ökad konsumtion. Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research, detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets folkhälsomål nås. Rapporten släpps halvårsvis och presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av sålt frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln.

- Den negativa volymutvecklingen för frukt och grönsaker inom dagligvaruhandeln fortsatte under årets andra kvartal, men volymerna sjönk mindre än under föregående kvartal. Volymminskningen kan i första hand förklaras av den höga inflationen som under det andra kvartalet uppgick till 7,2 procent för frukt och 14,5 procent för grönsaker, enligt SCB, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under den senaste 12-månadersperioden har försäljningen av frukt och grönsaker minskat med 6,5 procent. Volymminskningen har dock börjat avta och hittills i år uppgår den negativa volymutvecklingen till 4,7 procent.

- Att försäljningen minskar går emot Livsmedelsverkets rekommendation om att vi behöver konsumera mer frukt och grönsaker för att nå de rekommenderade nivåerna om 500 gram per person och dag. Den höga inflationen märks i konsumenternas plånböcker och många svenska hushåll verkar dessvärre bortprioritera inköp av frukt och grönsaker, avslutar Karin Brynell.

’Dagligvaruindex frukt och grönt’ för det andra halvåret 2023 publiceras i januari 2024.

För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Coop Xtra, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye