Negativ volymutveckling för frukt och grönt under andra kvartalet
Volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskade med 2,5 procent under det andra kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022, visar Svensk Dagligvaruhandels ’Dagligvaruindex frukt och grönt’.
Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. En av flera satsningar som görs är ’Dagligvaruindex frukt och grönt’ som mäter volymutvecklingen för frukt och grönsaker. Det nya indexet syftar till att sprida kunskap om försäljningen och bidra till en ökad konsumtion. Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research, detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets folkhälsomål nås. Rapporten släpps halvårsvis och presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av sålt frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln.
- Den negativa volymutvecklingen för frukt och grönsaker inom dagligvaruhandeln fortsatte under årets andra kvartal, men volymerna sjönk mindre än under föregående kvartal. Volymminskningen kan i första hand förklaras av den höga inflationen som under det andra kvartalet uppgick till 7,2 procent för frukt och 14,5 procent för grönsaker, enligt SCB, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under den senaste 12-månadersperioden har försäljningen av frukt och grönsaker minskat med 6,5 procent. Volymminskningen har dock börjat avta och hittills i år uppgår den negativa volymutvecklingen till 4,7 procent.
- Att försäljningen minskar går emot Livsmedelsverkets rekommendation om att vi behöver konsumera mer frukt och grönsaker för att nå de rekommenderade nivåerna om 500 gram per person och dag. Den höga inflationen märks i konsumenternas plånböcker och många svenska hushåll verkar dessvärre bortprioritera inköp av frukt och grönsaker, avslutar Karin Brynell.
’Dagligvaruindex frukt och grönt’ för det andra halvåret 2023 publiceras i januari 2024.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Coop Xtra, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln under november18.12.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september16.10.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum