POWER Sverige

POWER och Media Markt går samman på den svenska marknaden

Dela

Den nordiska hemelektronikkedjan POWER har ingått ett avtal att ta över 29 av Media Markts butiker i Sverige. Moderbolaget MediaMarktSaturn kommer att behålla en minoritetsandel på tjugo procent av POWER Sverige.

POWER

- Det här är ett bra drag både för POWER och för MediaMarkt Sverige. Vi kompletterar varandra på flera områden och bägge parter har expertis och kunskap om marknaden som kan bidra till ökat värdeskapande i bolagen på både lång och kort sikt. Affären är en väldigt bra lösning för såväl bolagen som för leverantörer, anställda och kunder, säger Ronny Blomseth, koncernchef för POWER i Norden.

POWER är idag en av de största och mest lönsamma elektronikkedjorna i Norden. Bolaget bedriver e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland och Danmark. Nu kommer de 29 svenska Mediamarkt-varuhusen också att bli en del av varumärket POWER. Medarbetare, varuhus, kontorslokaler och distributionssystem omfattas av förvärvet som förväntas vara slutfört under sommaren 2023. POWER övertar samtidigt alla kundåtaganden och kundgarantier. MediaMarkt kommer att behålla en minoritetsandel om tjugo procent av POWER Sverige.

Fullföljer den svenska strategin

- POWER har varit en utmanare på den svenska vitvaru- och hemelektronikmarknaden i fem år som renodlad e-handlare. Nu slutförs vår omnikanalstrategi för Sverige och vi ser fram emot att bjuda in en massa nya kunder och alla duktiga medarbetare till POWER – säger Robert van Toor, vd POWER Sverige som kommer leda den svenska verksamheten.

MediaMarkt har omkring 1300 medarbetare i Sverige och omsatte 2022 5,3 miljarder kronor. Efter uppköpet kommer POWER att ha totalt 269 butiker i Norge, Danmark, Finland och Sverige.

- POWER har alltid haft en tydlig ambition att gå in på den svenska marknaden med fysiska varuhus. Sammanslagningen med MediaMarkts svenska verksamhet utgör den sista pusselbiten för att ge oss den närvaro som vi har siktat på. Vi tar över fysiska butiker med både storleken och placeringen vi önskat, i kombination med skickliga och kompetenta medarbetare. Det är nyckeln till framgång, säger Ronny Blomseth.

- MediaMarkt har byggt en stabil organisation i Sverige som både utvecklas väl och matchar POWER som bolag. Vi kommer fortsätta bygga på det goda arbete som skapats under flera års tid, och är glada att ha med MediaMarkt på ägarsidan. Vi tror att synergierna mellan företagen kommer att garantera större konkurrens på den svenska marknaden, vilket i sin tur gagnar kunderna, säger Blomseth.

Stärker konkurrenskraft

Under 2023 kommer MediaMarkts butiker i Sverige att byta varumärke och bli en del av POWER International AS. Som Europas största elektronikkedja kommer MediaMarkt att behålla ägarintressen på den svenska elektronikmarknaden, och menar att sammanslagningen kommer att stärka deras position och konkurrenskraft i Sverige.

- Tack vare det lokala teamets engagemang har vår verksamhet i Sverige utvecklats väl de senaste åren. Nu börjar vi nästa kapitel och vi är glada att vi hittat en lösning tillsammans med POWER som kommer att bidra till tillväxt och lönsamhet för MediaMarkt Sveriges anställda och kunder. Bägge bolagen delar samma ambition: Att erbjuda sina kunder en attraktiv upplevelse oavsett om de handlar i butik eller på nätet och vi ser fram emot att vara med på resan, säger Dr. Karsten Wildberger, koncernchef för MediaMarktSaturn och CECONOMY.

Sedan starten 2017 har POWER haft en stark tillväxt och har under de senaste åren uppnått rekordresultat på den nordiska marknaden.

-  POWER har flera gånger visat att vi kan utmana elektronikmarknaden. Med vår affärsmodell och omnikanalstrategi som grund är vi övertygade om att vi kommer att återskapa framgången och lönsamheten från resten av Norden på den svenska marknaden, säger Blomseth.

Kontakter

Följ POWER Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från POWER Sverige

Julhandeln börjar allt tidigare – POWER satsar på liveshopping under Black Weeks13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Knappt hälften av de tillfrågade i POWERs egna kundundersökning säger att de planerar att starta julhandeln tidigare i år, och hela 60 procent svarar att de planerar att köpa julklappar redan under Black Weeks. En av fyra uppger att de ska köpa fler julklappar än ifjol, något som lockar fler att kika efter bra erbjudanden. Med andra ord kommer det bli en intensiv kamp om kunderna under årets julhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye