Jobbmässa ska matcha ukrainsk kompetens med svenska arbetsgivare

I Stockholm bor nära 4000 ukrainska flyktingar som flytt krigets fasor i hemlandet. Många av flyktingarna har värdefull kompetens som efterfrågas på den svenska arbetsmarknaden och viljan till jobb är stark. Samtidigt saknar nära hälften av gruppen ett arbete. Därför deltar Lernia på mässan Ukraine Job Fair som ska matcha arbetssökande med svenska arbetsgivare.

I Sverige finns nu över 50 000 flyktingar från Ukraina. Majoriteten är kvinnor och många är högutbildade. Enligt FN:s migrationsorganisation vill de allra flesta stanna i Sverige, oaktat säkerhetsläget i hemlandet. Språkbarriärer och begränsat kontaktnät beskrivs som vanliga hinder för många flyktingar att hitta jobb. Som ett led i att förbättra jobbmatchningen arrangeras en jobbmässa den 23 augusti riktad till de ukrainska flyktingarna.

Bakom mässan står Solidarity & Human Rights och svenska tech startupen Virtual Days.

- Det finns mängder av bristyrken i Sverige och behovet av arbetskraft är stort. Listan av företag som letar efter kompetens verkar inom många branscher. Allt från kod och utveckling till tekniska jobb inom industrin. Jag är övertygad om att många kommer lämna mässan med nya ingångar och nyttig vägledning till bra jobb, säger Aida Aliskovic, ansvarig för internationella samarbeten på Lernia.

Den fysiska jobbmässan går av stapeln från kl 13 den 23 augusti på Karlavägen 104 i Stockholm. Den 31 augusti sker sedan Ukraine Job Fair digitalt för hela Sverige med sju arbetsgivare och hundratals jobb. Därefter kommer den digitala rekryteringsplattformen vara öppen digitalt året om.

Om oss

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se.

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.