Ahlgrens bilar får ny kostym till födelsedagen!
Ahlgrens bilar som rullat ut till konsumenter i 70 år är ett folkkärt varumärke med en lång historia fylld av lekfullhet, stolthet och glädje. Detta arv är något som nu lyfts fram när Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och efter 15 år får ny kostym.

— Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.
Ahlgrens bilars nya design som är skapad av byrån Neumeister inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar där Ahlgrens bilar rullar fram. Varje smak i portföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla.
Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars ikoniska bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen och inspireras till att prova fler goda smaker från Ahlgrens bilar.
I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar portföljen över till PlantPack som är ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 % växtbaserad plast.
— Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 % före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.
Med stor glädje kör den nya lekfulla förpackningen till Sveriges mest köpta bil in i butikshyllorna under augusti månad och ersätter succesivt de tidigare förpackningarna under hösten.
Mer information
Vill du veta mer om Ahlgrens bilars nya design är du välkommen att kontakta Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta via mejl: clara.salomon@cloetta.se.
Arbetsgrupp Neumeister: Peter Neumeister, Creative Director, Anna Dormer Volgsten, Designer,
Karolina Ekstrand, Production Manager, Pia Lundström, Production Manager, Björn
Kongslöv, Final Art.
Kontakter
Clara SalomonSenior Brand Manager
clara.salomon@cloetta.seMichaela EkelundCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:0734 39 43 35michaela.ekelund@cloetta.seBilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
