Cloetta Sverige AB

Ahlgrens bilar får ny kostym till födelsedagen!

Dela

Ahlgrens bilar som rullat ut till konsumenter i 70 år är ett folkkärt varumärke med en lång historia fylld av lekfullhet, stolthet och glädje. Detta arv är något som nu lyfts fram när Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och efter 15 år får ny kostym.

— Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

Ahlgrens bilars nya design som är skapad av byrån Neumeister inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar där Ahlgrens bilar rullar fram. Varje smak i portföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla.

Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars ikoniska bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen och inspireras till att prova fler goda smaker från Ahlgrens bilar.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar portföljen över till PlantPack som är ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 % växtbaserad plast.

— Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 % före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

Med stor glädje kör den nya lekfulla förpackningen till Sveriges mest köpta bil in i butikshyllorna under augusti månad och ersätter succesivt de tidigare förpackningarna under hösten. 

Mer information
Vill du veta mer om Ahlgrens bilars nya design är du välkommen att kontakta Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta via mejl: clara.salomon@cloetta.se.

Arbetsgrupp Neumeister: Peter Neumeister, Creative Director, Anna Dormer Volgsten, Designer,
Karolina Ekstrand, Production Manager, Pia Lundström, Production Manager, Björn
Kongslöv, Final Art.

Kontakter

Bilder

Om oss

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Cloetta i sociala medier.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

CandyKing lanserar höstens sötaste nyheter – här är hela listan!28.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ta skydd från höstbrisen med ett stopp i närmsta lösgodishylla! Nu lanserar CandyKing sina säsongsnyheter som garanterat lyser upp när mörkret kommer. Årets efterlängtade släpp innehåller nya syrliga, fruktiga smaker och en härlig chokladbonanza! I nyhetsmixen finns två exklusiva bitar som ENDAST går att plocka hos CandyKing: Sötsyrliga Diamantringar och fruktiga Rainbow Sea, två givna taste tests i höstens påse.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye