Cloetta Sverige AB

Ahlgrens bilar får ny kostym till födelsedagen!

Dela

Ahlgrens bilar som rullat ut till konsumenter i 70 år är ett folkkärt varumärke med en lång historia fylld av lekfullhet, stolthet och glädje. Detta arv är något som nu lyfts fram när Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och efter 15 år får ny kostym.

— Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

Ahlgrens bilars nya design som är skapad av byrån Neumeister inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar där Ahlgrens bilar rullar fram. Varje smak i portföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla.

Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars ikoniska bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen och inspireras till att prova fler goda smaker från Ahlgrens bilar.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar portföljen över till PlantPack som är ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 % växtbaserad plast.

— Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 % före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

Med stor glädje kör den nya lekfulla förpackningen till Sveriges mest köpta bil in i butikshyllorna under augusti månad och ersätter succesivt de tidigare förpackningarna under hösten. 

Mer information
Vill du veta mer om Ahlgrens bilars nya design är du välkommen att kontakta Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta via mejl: clara.salomon@cloetta.se.

Arbetsgrupp Neumeister: Peter Neumeister, Creative Director, Anna Dormer Volgsten, Designer,
Karolina Ekstrand, Production Manager, Pia Lundström, Production Manager, Björn
Kongslöv, Final Art.

Kontakter

Bilder

Om oss

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Cloetta i sociala medier.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Med sommaren runt hörnet presenterar Cloetta Sverige heta och fruktiga produktnyheter!8.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Läkerol presenterar sin hetaste lansering hittills Lagom till att sommarsäsongen står för dörren introduceras Läkerols senaste nyhet i begränsad upplaga – Läkerol Classic Hot Pepper – en smakexplosion av chili och lakrits. – Med Läkerol Hot Pepper är vi glada att kunna erbjuda en smak som kombinerar den populära smaken av lakrits med dynamisk smak av chilipeppar. Smakerna kompletterar varandra på ett kraftfullt sätt. Med det blir Hot Pepper, på mer än ett sätt, ett hett tillskott till vår härliga Läkerolvärld som bubblar av smak, säger Fia Rasmusson, Brand Manager på Cloetta Sverige. Dubbelt upp! Tupla introduceras med ny smak av banankola och rostade mandlar Namnet Tupla betyder dubbel på finska och speglar produktens uppbyggnad med två chokladbarer i en förpackning. Gemensamt för Tuplas produkter är en unik smak och textur, och med Tupla Banana Limied Edition erbjuds favoriten nu med smak av banan och rostade mandlar, ett lager av läcker banankola doppad i härlig mjölkchoklad och kri

Mästarbagaren Ronja Sjölander bakom Pollys jubileumstårta – den unika godisfavoriten firar 60 år!22.4.2025 08:35:35 CEST | Pressmeddelande

Polly har länge varit en älskad produkt i godishyllan, där de härligt sega, dragerade skumtopparna bjudits in av konsumenter för att smaksätta och förgylla glädjerika stunder, år efter år. Det många inte vet är att Polly, med sin karakteristiska sega insida omsluten av en härlig smak av choklad, funnits i hela 60 år. För att fira jubilaren har Ronja Sjölander tagit fram ett sprudlande tårtrecept – perfekt för såväl kalaset och studentfesten som till Midsommarbordet.

Cloetta undersökte hur och när glädje uppstår i Sverige – ett av världens lyckligaste länder25.3.2025 07:39:08 CET | Pressmeddelande

Under det senaste decenniet har jakten på lycka dominerat populärkulturen, men eftersom glädje är mer tillgängligt i vardagen och även erbjuder många okända positiva fördelar, vill Cloetta öka medvetenheten om vilken betydelse stunder av glädje har. Därför presenteras idag första upplagan av Cloetta Joy Report, en omfattande rapport på temat glädje i samarbete med Ipsos.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye