Lidl Sverige

Marita Wengelin är Lidls nya kommunikations- och CSR-chef

Dela

Marita Wengelin har utsetts till ny kommunikations- och CSR-chef för Lidl Sverige och tillträdde den 1 juni. Hon kommer närmast från rollen som kommunikationschef på MAX Burgers och får nu ansvar för Lidls interna och externa företagskommunikation samt övergripande hållbarhetsarbete.

- Med Marita i vårt lag förstärker vi vår kompetens och erfarenhet ytterligare. Vi rustar nu för att bli det självklara valet för svenska hushåll och stärka vår position. Maritas profil matchade våra behov perfekt och jag ser fram emot att tillsammans med henne få utveckla vår interna och externa kommunikation och ytterligare förstärka kommunikationen av vårt omfattande hållbarhetsarbete, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.

Marita Wengelin har mångårig och bred erfarenhet av kommunikation, marknadsföring, ledarskap och hållbarhetsarbete. Nu senast från MAX Burgers där hon hade en central roll på internationell nivå i utvecklingen av företagets kommunikation inom såväl PR som internkommunikation, kundservice, hållbarhet och krishantering. Dessutom drev hon flera PR-aktiveringar som har belönats. Innan dess har Marita varit verksam i såväl svenska som internationella bolag i framför allt service- och besöksnäringen.

Lidl Sverige har under de senaste åren vuxit snabbare än övriga marknaden och har ambitiösa expansionsplaner framåt. Den långsiktiga målsättningen är att ha 300 butiker och fortsätta leverera högsta kvalitet till branschens bästa pris.  

- Det är med nyfikenhet och engagemang jag kliver in i den här rollen. Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet inom ledarskap, kommunikation och hållbarhet i nära samarbete med ledningen. Lidl är ett spännande företag med sin internationella styrka samtidigt som det är den lokala svenska butiken som kommer nära människors vardag, från Trelleborg i söder till Boden i norr. I år firar Lidl 20 år i Sverige och det är fantastiskt att få bidra till den starka utveckling som sker på den svenska marknaden, säger Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl Sverige.

I rollen ingår ansvar för avdelningen Corporate Communications & CSR med direkt rapportering till VD för Lidl Sverige. Avdelningen består av tio medarbetare vars ansvarsområden innefattar internkommunikation för att nå ut till Lidl Sveriges över 5 300 medarbetare, PR-arbete i samarbete med Lidls marknads- och försäljningsavdelning, företagskommunikation inklusive public affairs, press- och medierelationer samt att driva och koordinera Lidls hållbarhetsarbete i Sverige. Organisatoriskt speglar avdelningen Lidls internationella organisation med verksamhet i 32 länder för närmare 376 000 medarbetare.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye