Lidl Sverige rekryterar Anneli Bylund som ny hållbarhetschef
Anneli Bylund har rekryterats som ny hållbarhetschef på Lidl Sverige. Anneli kommer med en bred hållbarhetskompetens inom livsmedel, livsmedelsproduktion och butiksverksamhet och i sin nya roll får hon ansvar för att driva Lidls ambitiösa hållbarhetsarbete vidare.

Anneli Bylund kommer senast från rollen som Senior Hållbarhetsstrateg på Coop Sverige och har bland annat haft flertalet olika roller inom hållbarhet på Coop sedan många år tillbaka. Anneli är också legitimerad dietist. Hon kommer med en bred hållbarhetskompetens och har gedigen erfarenhet av strategiskt arbete på stora livsmedelsbolag.
- Jag tillsammans med alla på Lidl är mycket glada att hälsa Anneli välkommen till oss! Anneli kommer med lång erfarenhet och en bred kompetens inom hållbarhet. Hennes gedigna kunskaper inom kost och hälsa från livsmedelsbranschen kommer att tillföra mycket, tillsammans med hennes positiva inställning och vilja att ta vara på hållbarhet som en kraft för innovation och utveckling för människan och för världen, säger Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige vill ligga i framkant och driva utveckling, med utgångspunkt i Lidl internationella arbete och i nära samarbete med andra svenska aktörer. Annelis roll är att både driva och att samordna initiativ som görs inom Lidls sex fokusområden för hållbarhet; klimatet, biologisk mångfald, resursanvändning, rättvisa, hälsa och dialog.
- Det känns otroligt bra att vara på plats i min nya roll. Hållbarhet är naturligtvis en otroligt viktig fråga som bara kommer att öka i betydelse framöver. Därför känns det helt rätt att ha landat hos Lidl som är ett spännande företag med en stark vilja att jobba hållbart. Livsmedelsbranschen spelar en stor roll i hållbarhetssammanhang. Mat är roligt och gott och en del av allas vardag och dessutom en del av lösningen för en mer hållbar värld. Jag ser fram emot att identifiera var Lidl kan göra skillnad på riktigt, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Hållbarhet genomsyrar Lidl i stort, i hela värdekedjan. För närvarande fokuserar livsmedelskedjan bland annat på fossilfria transporter och att minska matsvinnet. Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet från den egna verksamheten med 50 procent mellan 2017 och 2025. Samtliga butiker har tekniskt stöd för dagliga datumkontroller och utvecklar ständigt arbetssätten för att bli ännu bättre. Det är mot denna bakgrund som Lidl Sverige tog fram ett helt nytt koncept för minskat matsvinn i butikerna, som möjliggjort för butikerna att sänka priset inom fler kategorier på varor som närmar sig ”bäst-före-datum” och erbjuda kunderna påsar med ”ta-vara-på” produkter.
Sortimentet står också i fokus inom ramen för hållbarhetsarbetet, både Fairtrademärkta och ekologiska produkter finns i sortimentet. Dessutom lanserade Lidl i våras varumärket Matriket där livsmedelskedjan samlar alla sina produkter med Från Sverige-märkningen, vilket omfattar råvaror, livsmedel och växter som är producerade i Sverige. Matriket är det varumärke i Sverige som har flest Från Sverige-märkta produkter, i nuläget cirka 140 varor.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Grekisk gudomlighet i kyldisken hos Lidl – fetaost från Milbona topptestas28.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Du behöver inte åka hela vägen till Grekland för att ta del av grekiska smaker av högsta kvalitet. När Svenska Dagbladet testade fetaostar blev Lidls grekiska och ekologiska fetaost från Milbona topptestad med 5 av 6 i betyg. Osten hyllades för sin balanserade smak, behagliga syra och tilltalande konsistens.
Lidl inviger efterlängtad butik i centrala Borås27.3.2025 09:35:35 CET | Pressmeddelande
Idag slår Lidl upp portarna till sin nya, toppmoderna butik i centrala Borås. Den nya butiken, belägen vid Varbergsvägen intill riksväg 40, är den andra Lidl-butiken i staden och har efterfrågats av boråsarna under en längre tid.
Lidl öppnar butik i Hyllie, Malmö12.3.2025 09:54:25 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl öppnar ny butik i Malmö – med ambitionen att slå upp portarna 2028. Den kommer att ligga på markplan i ett nytt mobilitetshus i den växande stadsdelen Hyllie.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött7.3.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum