Lantmännen och NORD DDB vinnare i DN Reklamcupen – byråns tredje raka vinst
Lantmännen och NORD DDB korades som vinnare när DN Reklamcupen i somras genomfördes för 20:e gången. NORD DDB, som också stod bakom det andra finalbidraget, tog därmed hem sin tredje raka seger i tävlingen.

DN Reklamcupen lockade större intresse än någonsin när totalt 32 bidrag ställde upp i tävlingen. Efter att ha mött McDonald's i finalen stod Lantmännen som segrare.
– Vi är väldigt glada över vinsten och hur annonsen har mottagits. Genom att dra paralleller till hur mänskligt liv uppstår och växer, ville vi framkalla en ökad känsla av närhet och tacksamhet gentemot den jord som livnär oss och som Lantmännen och våra medlemmar tar ansvar för. Annonsen, precis som Lennart Nilssons bild, lyckas skapa en förundran över naturen och dess mirakel, säger Per Holgård, Marknadschef på Lantmännen.
Reklambyrån NORD DDB stod bakom båda finalbidragen och hade ytterligare två bidrag med i tävlingen.
– Vi gillar att jobba proaktivt och det är något som vi gör löpande i våra kunduppdrag. Därför passar den här typen av format oss väl. Sen har våra kunder successivt fått upp intresset för att vara med i tävlingen så vi har många uppdragsgivare som förväntar sig att vi har en bra idé med i tävlan. Det betyder många bidrag och en enklare ’införsäljningsprocess’. Vi tycker också att det är kul att få ta ut svängarna i det här formatet, vilket inte alltid har en given plats i mediaplanen. En vass annons är också fortfarande en väldigt koncentrerad idé med bild och text som de två element man har att jobba med, vilket är en kul kreativ utmaning. säger Andreas Dahlqvist, CEO och CCO på NORD DDB.
Årets upplaga av DN Reklamcupen slog alla rekord med totalt 15 deltagande byråer. Enligt Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör på Bonnier News, stod det fler bidrag än någonsin på kö, vilket visade på ett rekordintresse.
– Vi ser ett allt större intresse, dels för att arbeta med kreativa uttag i print, dels för print som en viktig del av annonsörernas kommunikation. Och det trots de strukturella problem med intäktstapp som branschen ser. Sedan är det en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt.
Årets Jury:
Andreas Dahlqvist, NORD DDB (juryordförande)
Lina Franzon, Abby World
Eva Wallmark, Åkestam Holst
Hanna Björk, ACNE
Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
Markus Bjurman, BBDO
Adam Ulvegärde, APE_CC
Josephine Wallin Ankarstrand, Le Bureau
Meron Mangasha
Andrea Sundström, Forsman & Bodenfors
Paul Brandenfeldt, Bonnier News
Kontakter
Andreas DahlqvistCEO och CCONORD DDB
Tel:073-076 56 70Paul BrandenfeldtFörsäljningsdirektörBonnier News
Tel:072-588 25 91paul.brandenfeldt@bonniernews.seBilder

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Egenutvecklad AI-lösning ska göra Bonnier News Locals nyhetsrapportering snabbare19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News Local tar nu ett stort steg mot ännu snabbare och mer relevant nyhetsrapportering genom att lansera ett egenutvecklat verktyg för hantering av till exempel blåljushändelser. Med hjälp av agentisk AI kan larmen nu nå de lokala redaktionerna betydligt snabbare och mer träffsäkert än tidigare.
Bonnier News förvärvar lokaltidningen Mitt i18.12.2025 11:00:53 CET | Pressmeddelande
Bonnier News Local förvärvar den svenska lokaltidningskoncernen Mitt i, med ett 30-tal titlar i Storstockholm. Titlarna kommer att ingå i Bonnier News Local, som därmed stärker sitt strategiska fokus på Stockholmsområdet. – Vi har en stark tro på lokal journalistik och genom det här förvärvet skapar vi goda förutsättningar för fortsatt utveckling av journalistik i Stockholmsområdet, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.
Schibsted och Bonnier News: Meta måste uteslutas ur IAB Sverige12.12.2025 14:19:03 CET | Pressmeddelande
Schibsted och Bonnier News kräver att techjätten Meta utesluts ur branschorganisationen IAB Sverige. Bolagen anser att Meta agerar i strid med organisationens intressen och tjänar stora belopp på bedrägerirelaterad annonsering på sina plattformar. Samtidigt har Meta en styrelserepresentant i IAB Sverige och deltar i arbetet med att sätta branschstandarder.
Erna Medias lokaltidningstitlar tar plats i Bonnier News bundlingserbjudande +allt4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter utveckla bundlingserbjudandet +allt. Totalt har nu cirka 850 000 prenumeranter tillgång till ytterligare 14 lokala titlar i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Samtidigt har 130 000 prenumeranter på Erna Medias tidningar fått tillgång till DN, Expressen samt ytterligare ett 50-tal lokaltidningar och magasin.
Bonnier News erbjuder SAO-jobb för att ge fler unga en väg in i arbetslivet – Inleder samarbete med Nästa Generation Sverige26.11.2025 08:30:20 CET | Pressmeddelande
Bonnier News och Nästa generation Sverige inleder ett nytt samarbete där Bonnier News kommer att erbjuda SAO-jobb till högstadieelever från skolor i socialt utsatta områden i Västerås, Sundsvall och Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum