Heineken 0.0 ger unga kreatörer möjligheten att lansera eget barkoncept med ”The Bar Is Yours”
Varumärket Heineken® fyller 150 år, men i stället för att fira sig själva vill Heineken 0.0 fira unga svenska kreatörer genom att lansera "The Bar Is Yours". Det nya initiativet syftar till att möjliggöra mångfald och att nya fräscha idéer lyfts fram genom att ge unga kreatörer möjlighet att tävla med sin ultimata baridé och se den bli verklighet i Stockholms uteliv senare i höst.

Heineken® fyller 150. Det perfekta tillfället att prata om ett varumärkes arv och hedra dess historia, eller hur? I stället firar Heineken® denna milstolpe med en global kampanj som visar hur de inte bryr sig om hur konsumenterna dricker, namnger eller stavar deras namn, så länge de har roligt. Det är därför Heineken 0.0 i Sverige öppnar en bar i Stockholm där de bjuder in unga kreatörer att lämna in sitt förslag på hur deras drömbar skulle se ut. Vinnaren/vinnarna kommer i höst att få se sin idé gå från dröm till verklighet.
Kanske blir Stockholms nästa bar en fjällvandringsbar? En rymdbar för eventuella aliens som är på besök? Eller varför inte en tidsmaskinsbar där du kan uppleva de fem senaste decennierna under en och samma kväll?
- The Bar is Yours syftar till att inspirera alla unga kreativa personer. Det är dags för dem att visa oss hur den ultimata barupplevelsen ser ut. Med det här initiativet vill vi utmana de normer som finns inom Stockholms barscen och erbjuda en plattform och möjlighet som inte finns idag, där unga kreatörer kan utforska sina visioner. Heineken® firar 150 år, men i stället för att fira oss själva vill vi hellre fira tillsammans med våra konsumenter – på deras egna sätt, säger Björn Mannervik, partneransvarig på Spendrups.
The Bar is Yours kommer att vara öppen för registrering mellan 29 augusti och 26 september. När alla idéer har samlats in kommer Heineken 0.0 att anordna en Pitch Night på Södra Teatern i Stockholm där tre finalister, utvalda av en jury, kommer att få pitcha deras idé framför livepublik och tävla om den vinnande platsen. Baren, som även den kommer att vara på Södra Teatern, kommer att vara live i en månad från onsdag kväll till lördag kväll.
Förberedning och coaching
Som förberedelse inför Pitch Night kommer de tre finalisterna få möjlighet att delta i en workshop tillsammans med ett team av mentorer som är specialiserade på att coacha up and coming kreatörer som vill lära sig mer inom klubb-och barscenen.
Vinnaren kommer senare få genomgå en kurs där de får ytterligare möjlighet till vägledning kring hur de kan utveckla sitt koncept för att det ska resultera i en framgångsrik bar.
- Vi tror att det finns många bra idéer som bara väntar på att delas och The Bar is Yours är en unik möjlighet att utforska dem. Vårt mål är att se till att finalisterna får det stöd och den coachning de behöver för att kunna förverkliga sin vision, och få se sin idé gå från dröm till verklighet, säger Rebecca Tegegne, VD på Ladieslove och medlem i mentorteamet.
Så är du med och tävlar
Registreringen kommer att vara öppen mellan 29 augusti och 26 september. Du måste vara 20 år gammal för att delta och du behöver ha möjlighet att resa till Stockholm vid ungefär fyra tillfällen.
Gå in på ansökningssidan för att läsa mer om hur du går till väga för att delta: www.thebarisyours.se
Jurymedlemmar
Juryn består av:
- Johanna Pihl, Brand Manager på Spendrups
- Remco Schouten, Marketing Manager på Heineken®
- Oscar Zia, artist och kreatör samt The Bar Is Yours-ambassadör
- Antonios Evangelogiorgos, driftchef på Södra Teatern, medarrangör
- Philip Hördegård, Creative på FLB Europa, medarrangör
- Sorraya Toure, Project Manager på CMNTY, facilitator
Terms and conditions
All information om terms and conditions kring medverkan hittar du här.
Om Heineken®
Heineken® är världens mest internationella bryggeri. Vi är den ledande utvecklaren och marknadsföraren av premiumöl och cidervarumärken. Koncernen har en portfölj med mer än 300 internationella, regionala, lokala och specialvarianter av öl- och cidersorter. Vi är engagerade inom innovation, långsiktiga varumärkesinvesteringar, disciplinerat
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Länkar
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

