VK Media och NTM AB bildar gemensam distributionsverksamhet i Norrbotten och Västerbotten

– VK Media och NTM AB kan med glädje meddela att de har ingått ett samarbete för att bilda en gemensam distributionsverksamhet i Norrbotten och Västerbotten. Detta strategiska partnerskap kommer att stärka båda företagens distributionsnätverk och erbjuda en effektiv och hållbar lösning för paketdistribution, tidningsdistribution och e-handel.

I en bransch som genomgår en betydande omställning är det av största vikt att hitta en hållbar affärsmodell som integrerar olika distributionskanaler för att skapa en effektiv och långsiktigt framgångsrik verksamhet. Från och med den 1 september 2023 kommer den gemensamma distributionsverksamheten att träda i kraft, och från det datumet kommer VK Medias samtliga titlar i Västerbotten i huvudsak att delas ut av egna budbilar.

Genom detta samarbete kommer både VK Media och NTM AB att dra nytta av de synergier som uppstår genom att kombinera sina resurser och expertis inom distribution. Den gemensamma distributionsverksamheten kommer att bidra till att förbättra effektiviteten och kvaliteten i distributionen och samtidigt skapa ett ekonomiskt utrymme för fortsatt utveckling mot en mer digital affärsmodell kopplat till prenumerationsaffären.

"Genom vårt gemensamma bolag med NTM AB tar vi ett viktigt steg mot att optimera vårt distributionsnätverk och möta de utmaningar som vår bransch står inför", säger Jimmie Näslund, vd och koncernchef för VK Media. “Paketaffären har utvecklat sig till att bli ett viktigt komplement i vår tidningsdistribution. Att nu få äga hela värdekedjan bidrar till att vi hoppas kunna utveckla verksamheten ytterligare. Detta är en offensiv satsning. Vi satsar också stort på att elektrifiera stora delar av fordonsflottan för att minska klimatavtrycket från våra budbilar.”

"Vi är entusiastiska över att inleda detta partnerskap med VK Media. Genom att samarbeta kan vi kombinera våra styrkor och skapa en starkare distributionsplattform som möter behoven på dagens marknad. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra kunder en ännu bättre service och skapa en mer hållbar affärsmodell för framtiden", säger Lina Hedenström, VD för NTM AB

Svensk hemleverans Norr KB är bolaget som kommer ansvara för driften och Leif Bergström, VD på Svensk hemleverans Norr AB tillägger:

“Som är ansvarig för verksamheten ser vi stora möjligheter i att utveckla en lokal affär tillsammans med VK Media som har en stark position i Västerbotten. Logistik, brev och paket men även andra områden kan vi tillsammans fortsätta utveckla och skapa tillväxt inom.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

NTM AB
Kontaktperson: Lina Hedenström
Titel: VD
E-post: lina.hedenstrom@ntm.se

VK Media
Kontaktperson: Jimmie Näslund
Titel: Vd och Koncernchef

Svensk Hemleverans Norr AB
Kontaktperson: Leif Bergström
Titel: VD
E-post: leif.bergstrom@pgab.se

Vår styrka är det lokala!

NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.

NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.