Korpens Seniorvecka slår nya rekord!

Nästa vecka, vecka 36, är det åter dags för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets satsning "Seniorveckan" över hela Sverige. Den här gången är det hela 50 korpföreningar i Sverige som under samma vecka arrangerar motionsaktiviteter för äldre.

- Jämfört med förra Seniorveckan så är det dubbelt så många föreningar som valt att delta i satsningen, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpens Seniorvecka. Det är en svindlande tanke att det kommer att vara tusentals seniorer som under nästa vecka träffas och motionerar tillsammans.

Korpen startade Seniorveckan för tre år sedan och varje år har det varit vecka 3 och 36 som legat fasta. Det startade med ett att några få föreningar drog igång senioraktiviteter, men har nu vuxit rejält.

- Jag tror att behovet av att hitta den sociala gemenskapen i föreningslivet och kunna motionera utifrån sina förutsättningar är nyckeln till den stora ökningen, säger Regina Hedström. Många är återkommande, men varje år är det också många som hittar till en aktivitet som de därefter fortsätter med.

Seniorernas positiva inställning till motion bekräftas också i Motionssverige, en undersökning Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet gjorde i våras med 1 316 svarande i åldrarna 13-80 år.  Enkätundersökningen visade att 24 procent av de i åldern 65-80 tränar varje dag. Motsvarande siffra för de i åldern 35-44 är endast 9 procent.

Kontakta Regina Hedström, projektledare för Seniorveckan, för att kolla om den lokala korpföreningen i er region deltar i Seniorveckan.
Ring 070-911 38 38 eller mejla på regina.hedström@korpen.se

Korpen lanserar Världens största tipspromenad14.6.2023 13:05:21 CEST | Pressmeddelande

Med Världens största tipspromenad vill Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet få fler människor att på ett enkelt sätt ta sig ut för att röra på sig. Och samtidigt få rolig, viktig och ny kunskap. ”Vi hoppas att många vill vara med och att de har kul på vägen. Det här är ett konkret sätt att göra något för att få fler i rörelse. Vi sänker trösklarna och ökar förhoppningsvis sannolikheten för att den där promenaden faktiskt blir av”, säger Erik Eng, kommunikations- och marknadschef på Korpen.