Diageo Sweden

Diageo lanserar ny digital plattform för konsumentinformation i Europa

Dela

Stockholm, 31.08.2023: Nu satsar Diageo på att ge sina kunder bättre information och verktyg för att kunna göra välinformerade och ansvarsfulla val kring deras produkter. Med den här ambitionen vill Diageo ge konsumenter information på nya sätt som både är lättillgängliga och smidiga. Därför introducerar Diageo Europe nu en ny digital plattform för konsumentinformation (en så kallad Consumer Information Platform eller CIP) för att komplettera den information som finns på etiketterna, något som kommer ge konsumenter bättre och mer djupgående information. Detta ligger dessutom i linje med branschens övergripande ambition, som definierades i Spirits Europe 2019 Memorandum of Understanding

Diageo har skrivit under memorandumet om näringsinformation och innehållsförteckningar för spritdrycker som säljs i EU, vilket förbinder företag att tillhandahålla en kombination av information på förpackningen (kalorier) och information online (ingredienser och fullständig näringsinformation). 

Ett paneuropeiskt förhållningssätt 

QR-koder kommer att vara tillgängliga på huvudetiketter för spritdrycker som säljs i Europa och som innehåller 35 cl eller mer. QR-koderna leder konsumenter i de olika länderna vidare till en plattform på det lokala språket. Med över 16 globala varumärken och 22 språk, är plattformen designad för att vara användarvänlig, intuitiv och informativ. Plattformen kommer att innehålla ingrediensguider, fullständig näringsinformation samt information om allergener. Dessutom kommer information om återvinning ge ytterligare guidning för konsumenter på vissa platser. 

Lanseringen av plattformen är en del av Diageos initiativ, Diageo Consumer Information Standard (DCIS), som sätter en standard för vilken information som krävs på etiketter och förpackningar. Med introduktionen av den nya, digitala plattformen planerar Diageo också att utöka sitt innehåll ännu mer i framtiden. Ytterligare hållbarhetsinformation om varje produkt är ett exempel på något som Diageo siktar på att lägga till framöver. 

- Diageo är stolta över att vara en ledare inom konsumentinformation som hjälper människor att göra välinformerade val som en del av en hälsosam livsstil. Vår CIP är en del i vårt engagemang som försäkrar att konsumenter i Europa har all information de behöver på sitt lokala språk för att kunna göra välgrundade beslut när de bestämmer sig för att njuta av våra produkter, säger Olena Neznal, Managing Director för norra Europa på Diageo.

De nya etiketterna med QR-koder har redan börjat användas. Diageo räknar med att de nya, uppdaterade produkterna snart ska finnas på marknaden.  

Kontakter

Bilder

Om Diageo

Diageo är världsledande på dryckesmarknaden med ett framstående utbud av varumärken inom alkoholhaltiga drycker som sträcker sig över sprit, öl och vin. Dessa märken inkluderar Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Buchanan’s and Windsor whiskies, Smirnoff, Cîroc and Ketel One vodka, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray och Guinness. Diageo är ett globalt företag, med produkter sålda i mer än 180 länder världen över. Företaget är listat både på New York-börsen (DEO) and på London-börsen (DGE). För mer information om Diageo, anställda, varumärken, och utförande, besök oss på Diageo.com.  För vår globala resurs som främjar ansvarsfullt drickande genom att erbjuda verktyg, information och initiativ, besök DRINKiQ.com

Celebrating life, every day, everywhere.

Följ Diageo Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Diageo Sweden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye