Ny prognos för sluttid och kostnad – Projekt Västlänken
Västlänken är ett av norra Europas största och mest komplicerade infrastrukturprojekt. Västlänken ska bidra till utökad och nödvändig kapacitet i hela järnvägssystemet. Det är en viktig förutsättning för tågtrafikens utveckling till nytta för medborgare, näringsliv och regional utveckling i Västsverige.

Sedan hävningen av kontraktet med entreprenören i Västlänkens delprojekt Haga, har Trafikverket arbetat intensivt med en reviderad tid- och kostnadsanalys för hela projektet vilken nu är klar. Trafikverket presenterar därför idag en uppdaterad och samlad prognos för hela projektets färdigställande och kostnadsbild.
I den uppdaterade bedömningen framkommer att det är rimligt att planera för att hela Västlänken kan tas i drift under åren 2029-2032 med mest trolig sluttid 2030.
Delar av projektet kommer att kunna färdigställas tidigare vilket möjliggör att tillföra kapacitet till systemet genom att en tillfällig säckstation skapas för Göteborgs Centralstation, vilken kan tas i bruk som planerat 2026.
- Vi har arbetat intensivt och fokuserat på analys och bedömningar för att kunna landa i en uppdaterad prognos. De risker som fallit ut och att nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften gör att Trafikverket idag bedömer att vi behöver planera för en senarelagd sluttid, konstaterar Bo Larsson, projektchef för Västlänken.
Projektets ursprungsbudget bedömdes i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder. Totalt sett innebär detta en ökning av kostnaden mellan cirka 20 till 35 procent.
Trafikverket konstaterar att prognosen innebär ett antal kvalificerade antaganden kring osäkerheter och förutsättningar. Till exempel omvärldsfaktorer i form av ökade kostnader för material och arbete. Ytterligare osäkerheter är ännu ej upphandlade kontrakt och omstart av etapp Haga som ligger på kritisk linje. Vidare har vi fortfarande oenighet med entreprenören i delprojekt Korsvägen om färdigställandedatum.
- Vi har god framdrift i de flesta delar av projektet men som analysen visar har vi fortsatt utmaningar och osäkerheter, fortsätter Bo Larsson.
Västlänken finansieras genom Västsvenska paketet vilket är en finansieringslösning för infrastruktur som ska bidra till att Västsverige kan växa och utvecklas. Arbetet fortsätter som planerat med den finansiering som finns genom Västsvenska Paketet. Trafikverket har idag aviserat uppdaterad bedömning och de nya förutsättningarna för ingående parter. Diskussion om tänkbara alternativ för fortsatt finansiering hålls tillsammans med parterna inom Västsvenska paketet under hösten.
Kontakter
Nedanstående personer från Trafikverket är tillgängliga för intervju. Förfrågan och bokning görs genom Pär Aronsson, mediekommunikatör Trafikverket, 010-123 03 41, par.aronsson@trafikverket.se
Bo Larsson, projektchef Västlänken
Jörgen Einarsson, regiondirektör för Trafikverket region Väst
Patrick Guné, direktör verksamhetsområde Stora projekt
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Nu har Norrbotniabanans järnvägsplaner vunnit laga kraft – så går arbetet vidare8.12.2023 13:04:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen har beslutat att avslå överklaganden av järnvägsplanerna för Norrbotniabanan. Det innebär att Trafikverket nu har klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggstarter och att lösa in fastigheter som påverkas.
Inbjudan till pressträff: Järnvägen är en årlig nystart på spåren8.12.2023 07:55:00 CET | Pressinbjudan
Den 10 december är dagen då Sverige och hela Europa får nya tidtabeller för järnvägstrafiken 2024. Välkommen till en pressträff där trafikdirektör Anna Ericsson berättar om ett tidtabellsskifte som kommer att förbättra förutsättningarna för järnvägen att leverera tillförlitliga resor och transporter under nästa år.
Grönt ljus för 34,5 meter långa lastbilar – minskar utsläppen med 4–6 procent1.12.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 1 december öppnar Trafikverket ett vägnät för 34,5 meter långa lastbilar vilket kommer att leda till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan. Utsläppen väntas minska med mellan 4–6 procent från den tunga lastbilstrafiken. Långa lastbilar medför även att transportkostnaden minskar, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.
30 kulturarv har restaurerats längs vägarna20.11.2023 07:46:53 CET | Pressmeddelande
Längs dom statliga vägarna finns en kulturmiljö med hundraåriga skatter som har kultur- och väghistoriska värden. Nu har Trafikverket restaurerat och stärkt många av dessa runt om i Gävleborg och Dalarna.
E20 är nu färdigbyggd mellan Göteborg och Götene13.11.2023 10:59:37 CET | Pressmeddelande
Alla etapper i ombyggnationen av E20 till mötesfri väg är nu klara mellan Göteborg och Götene. Trafikverket har nu färdigställt ytterligare 60 kilometer mötesfri väg genom Västra Götaland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum