Anna Careborg slutar – Martin Ahlquist och Karin Nilsson tar över
Efter fem framgångsrika år lämnar Anna Careborg posten som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. SvD inleder nu rekryteringen av en ny publisher. Under tiden går redaktionschef Martin Ahlquist in som tf chefredaktör och ansvarig utgivare och marknadsdirektör Karin Nilsson tar över som tf vd.

2019 initierade Anna Careborg tillsammans med SvD:s ledningsgrupp och redaktionsledning ett omfattande förändringsarbete med målet att på tre år ta tidningen till en ny, och digitalt lönsam, position på den svenska mediemarknaden. Arbetet – som involverat hela företaget och alla medarbetare – har bland annat resulterat i en stark tillströmning av nya prenumeranter och en modern journalistik som framför allt manifesteras genom ambitionen att ständigt ge läsarna, och idag också poddlyssnarna, fler perspektiv. Arbetet har också gjort SvD till en ledande nyhetsförmedlare, inte minst när det gäller politik och näringsliv.
Nu lämnar Anna Careborg rollen som publisher på SvD för en ny chefsroll på SVT.
– Det har varit ett privilegium att tillsammans med arbetskamraterna på SvD ha fått utveckla journalistiken, tidningen och vårt sätt att arbeta. När jag nu lämnar över är det med vetskapen om att mina fantastiska kollegor kommer att fortsätta det arbetet i oförminskad styrka, säger Anna Careborg.
Svenska Dagbladet har de senaste åren visat rekordresultat både i bokslut och räckvidd och nådde förra året också det uppsatta målet: att vara ett digitalt lönsamt mediehus.
– SvD står idag starkare än kanske någonsin tidigare. Jag är oerhört imponerad av det modiga och framgångsrika förändringsarbete som Anna och hennes medarbetare på SvD drivit de senaste åren. De är förebilder för en hel bransch. Jag önskar Anna all lycka till på nya jobbet, men ser också fram emot att följa hur SvD utvecklas och växer utifrån den grund som nu är på plats, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.
Nu inleds arbetet att rekrytera en efterträdare med uppdrag att ta SvD:s utveckling och tillväxt till nästa nivå. Under den processen delas publisher-rollen upp i två tillförordnade lösningar för att accelerera arbetet med SvD:s nya treårsplan som startade i våras. Redaktionschef Martin Ahlquist går in som tf chefredaktör och ansvarig utgivare och marknadsdirektör Karin Nilsson tar över som tf vd.
– Det är ett stort förtroende att gå in som tf chefredaktör för ett av Sveriges största mediehus, men också ett stort ansvar. Efter att ha jobbat med Anna Careborg i många år har jag på nära håll sett vad det här jobbet kräver. Samtidigt är det omöjligt att inte säga ja när frågan att ta över ansvaret som utgivare kommer. Det är en fantastisk redaktion och jag imponeras varje dag av dess styrka och rörelse framåt, säger Martin Ahlquist.
Under hösten kommer Svenska Dagbladet att lansera flera innovativa nyheter som ska stärka positionen och skapa relationer med än fler läsare i målgruppen.
– Svenska Dagbladet har just nu en unikt bra position. Vi är digitalt lönsamma, slår rekord i räckvidd och gör historiskt bra bokslut. Det finns dessutom ett enormt driv hos alla medarbetare, både på affärssidan och redaktionen, och en stark vilja att fortsätta växa och nå ut med vår journalistik till fler. Vi har utmaningar, men goda förutsättningar att lyckas. Det gör det här uppdraget så spännande, säger Karin Nilsson.
Biträdande redaktionschef Daniel Kederstedt går under rekryteringsperioden in som tf redaktionschef. Han fortsätter också som stf ansvarig utgivare.
Svenska Dagbladets journalistik har under de senaste åren tilldelats flera priser och utmärkelser som Stora Journalistpriset, Årets Bild och Årets Dagstidning. SvD har också fått en ny modern visuell identitet och innovativa satsningar på journalistiken och produkten har lanserats, satsningar som nu möter läsarna varje dag. Allt från hyllade poddkoncept som ”Blenda” och ”Dynastin” till nyhetsbreven SvD Morgonrapport och SvD Tech brief.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum