Marcus Ericsson gästförare i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Dela

Racingstjärnan ansluter till Skandinaviens ledande racingmästerskap direkt från Indycar-finalen på Laguna Seca. Under säsongens sista tävlingshelg utmanar Ericsson toppskiktet i startfältet – inklusive sin lillebror Hampus Ericsson som är en av mästerskapskandidaterna.

Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Skandinaviens ledande racingmästerskap, tillika finalen i Svenska Mästerskapen för GT-bilar, under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Ericsson, som ansluter direkt från säsongsfinalen i Indycar på Laguna Seca, Kalifornien, sitter då precis som i Indycar i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery.

Marcus Ericsson har bjudit på gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia tidigare. Vid finalen på Mantorp Park 2022 ställde han, då med en nytagen vinnartitel från ovalklassikern Indy 500 i bagaget, upp i sin första biltävling någonsin på svensk mark. De etablerade förarna bjöd den gången på tufft motstånd, men Ericsson avslutade ändå det andra racet på en respektabel femteplats och noterades dessutom för racets snabbaste varvtid.

– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Fjolårets inhopp gav verkligen mersmak. Det var fantastiskt att få tävla framför så många svenska racing fans. Jag hoppas på en liknande publikfest även i år. Nu på finalhelgen kommer det runt 20 bilar till start, och jag vet sedan tidigare att nivån på startfältet håller hög klass, så det kommer bli intensiv och tät racing.

Gästspelet i Porsche Carrera Cup Scandinavia får även en extra krydda givet att Marcus Ericsson lillebror Hampus Ericsson ligger tvåa i mästerskapstabellen och därmed är en av titelkombattanterna under SM-finalhelgen.

– Jag känner mig mer förberedd i år, fortsätter Ericsson. Och det ska bli kul att återigen tävla mot min lillebror Hampus som verkligen haft en stark säsong! Förhoppningsvis kan jag bjuda både publik och medtävlande på några spännande fighter!

Marcus Ericsson ingår i teamet Porsche Experience Racing och kommer till start i en gästbil från Porsche Sverige. Samtliga förare kör identiska Porsche 911 GT3 Cup och därmed erbjuder klassen väldigt tight racing.

– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige. Att han återigen väljer att köra med oss är en stor ära och ett gott betyg för serien. Vi skickar ett stort tack till Marcus sponsor Huski Chocolate som möjliggjort detta.

Marcus Ericsson inledde sin Indycar-karriär 2019 och har sedan 2020 kört för Chip Ganassi Racing. Utöver flera segrar för teamet skrev han 2022 in sig i historieböckerna genom att vara först över mållinjen i det legendariska Indy 500. Indy 500 är, tillsammans med Monaco Grand Prix och Le Mans 24-timmars, ett av motorsportens tre mest prestigefyllda race och är världens största enskilda idrottsevenemang. Ericsson meddelade nyligen att han från och med säsongen 2024 byter team till Andretti Autosport.

Kontakter

Bilder

– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Ladda ned bild
Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Ladda ned bild
Marcus Ericsson ansluter till säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery. Foto: Wrapzone
Marcus Ericsson ansluter till säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery. Foto: Wrapzone
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena tidigare i år.
Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena tidigare i år.
Ladda ned bild
– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige.
– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige.
Ladda ned bild

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande

Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.

Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.

Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye