Marcus Ericsson gästförare i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Dela

Racingstjärnan ansluter till Skandinaviens ledande racingmästerskap direkt från Indycar-finalen på Laguna Seca. Under säsongens sista tävlingshelg utmanar Ericsson toppskiktet i startfältet – inklusive sin lillebror Hampus Ericsson som är en av mästerskapskandidaterna.

Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Skandinaviens ledande racingmästerskap, tillika finalen i Svenska Mästerskapen för GT-bilar, under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Ericsson, som ansluter direkt från säsongsfinalen i Indycar på Laguna Seca, Kalifornien, sitter då precis som i Indycar i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery.

Marcus Ericsson har bjudit på gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia tidigare. Vid finalen på Mantorp Park 2022 ställde han, då med en nytagen vinnartitel från ovalklassikern Indy 500 i bagaget, upp i sin första biltävling någonsin på svensk mark. De etablerade förarna bjöd den gången på tufft motstånd, men Ericsson avslutade ändå det andra racet på en respektabel femteplats och noterades dessutom för racets snabbaste varvtid.

– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Fjolårets inhopp gav verkligen mersmak. Det var fantastiskt att få tävla framför så många svenska racing fans. Jag hoppas på en liknande publikfest även i år. Nu på finalhelgen kommer det runt 20 bilar till start, och jag vet sedan tidigare att nivån på startfältet håller hög klass, så det kommer bli intensiv och tät racing.

Gästspelet i Porsche Carrera Cup Scandinavia får även en extra krydda givet att Marcus Ericsson lillebror Hampus Ericsson ligger tvåa i mästerskapstabellen och därmed är en av titelkombattanterna under SM-finalhelgen.

– Jag känner mig mer förberedd i år, fortsätter Ericsson. Och det ska bli kul att återigen tävla mot min lillebror Hampus som verkligen haft en stark säsong! Förhoppningsvis kan jag bjuda både publik och medtävlande på några spännande fighter!

Marcus Ericsson ingår i teamet Porsche Experience Racing och kommer till start i en gästbil från Porsche Sverige. Samtliga förare kör identiska Porsche 911 GT3 Cup och därmed erbjuder klassen väldigt tight racing.

– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige. Att han återigen väljer att köra med oss är en stor ära och ett gott betyg för serien. Vi skickar ett stort tack till Marcus sponsor Huski Chocolate som möjliggjort detta.

Marcus Ericsson inledde sin Indycar-karriär 2019 och har sedan 2020 kört för Chip Ganassi Racing. Utöver flera segrar för teamet skrev han 2022 in sig i historieböckerna genom att vara först över mållinjen i det legendariska Indy 500. Indy 500 är, tillsammans med Monaco Grand Prix och Le Mans 24-timmars, ett av motorsportens tre mest prestigefyllda race och är världens största enskilda idrottsevenemang. Ericsson meddelade nyligen att han från och med säsongen 2024 byter team till Andretti Autosport.

Kontakter

Bilder

– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
– Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Ladda ned bild
Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Indycar-föraren Marcus Ericsson kommer till start som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalhelgen på Mantorp Park den 22–23 september. Foto: Chip Ganassi Racing / Huski Chocolate
Ladda ned bild
Marcus Ericsson ansluter till säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery. Foto: Wrapzone
Marcus Ericsson ansluter till säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia i en bil med startnummer 8 och Huski Chocolate-livery. Foto: Wrapzone
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena tidigare i år.
Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena tidigare i år.
Ladda ned bild
– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige.
– Vi är otroligt glada och stolta att få välkomna Marcus Ericsson tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Anders Boqvist, Märkeschef, Porsche Sverige.
Ladda ned bild

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye