Film i Väst Analysis presenterar unik paneuropeisk filmrapport i Venedig
På ett seminarium under filmfestivalen i Venedig presenterar i dag Tomas Eskilsson, ansvarig för Film i Väst Analysis, en unik paneuropeisk rapport där det framtida syftet och relevansen med offentlig film och audiovisuell politik och praktik diskuteras. Rapporten All that is solid melts into air, Public Film Funding at a Crossroads II, är en uppföljning på den omtalade och debatterade rapport som släpptes våren 2022.

– Digitaliseringen och globaliseringen har förändrat det audiovisuella ekosystemet. Det traditionella beställande och finansierande ”system”, som till avgörande del varit offentligt, har utmanats av mestadels nya globala aktörer och av tillväxten av olika incitament som produktionsrabatter. Filmens värld har genomgått ett paradigmskifte där bärande affärs-och verksamhetsidéer förändrats radikalt. Den existerande filmpolitiken riskerar att bli föråldrad vilket vi belyst i vår rapport, säger Tomas Eskilsson, ansvarig för Film i Väst Analysis.
Vad ska den offentliga filmpolitiken stödja?
Det finns i dag tre centrala delar i film- och audiovisuell politik:
- att hantera och motverka marknadsbrister, exempelvis innehåll på det egna landets språk och med kulturell referens och signifikans för territoriet;
- förmågan att och för inhemskt innehåll konkurrera och motverka i första hand amerikansk dominans;
- kulturell diversitet
– Frågan är hur relevanta de är med dagens exempellösa tillväxt i innehållsproduktion. Vad ska en offentlig audiovisuell politik omfatta och stödja ekonomiskt, vilka format och uttryck? I Europa pågår en skarp diskussion om överproduktionen av biograffilm, som ses av en krympande biopublik. Är ”Less is more” lösningen för både arthouseorienterade och mer kommersiella distributörer och biografägare, säger Tomas Eskilsson.
Den stora majoriteten av Europas medborgare har tillgång till en större mängd film och dramaserier än någonsin tidigare i historien – ett utbud som man kan ta del av när, hur och var man vill. Vad betyder det för biografens roll och position politiskt och i sektorn som sådan?
Rapporten diskuterar också att det finns två komplett olika direkt eller indirekt finansierade offentliga system för finansiering av film och dramaserier. Man opererar med fundamentalt olika och ibland motverkande mål och principer. I Sverige med sitt mycket begränsade produktionsrabattssystem är frågan inte så stor, men i Europa är det ett alltmer inflammerat konfliktområde med starka krav på reglering.
Publiken måste sättas i fokus
Diskussionen om den framtida filmpolitiken ackompanjerades först av pandemin och nu av en krasslig ekonomi, Rysslands anfallskrig i Ukraina och en växande politisk och värdemässig polarisering. Faktorer som alla påverkar tänkande och analyser.
I rapporten understryker vi vikten av att komma ihåg filmpolitikens ursprung och sätta medborgaren och därmed publiken i fokus. Det är också väsentligt att ta fram en sammanhängande och enhetlig logik, flexibilitet och rörlighet samt faktiskt ha modet att våga prioritera, säger Tomas Eskilsson.
I fjol släpptes den första rapporten, Public Film Funding at a Crossroads. som fått otroligt stor spridning och uppmärksamhet i den europeiska filmvärlden. Den nya rapporten All that is solid melts into air baseras på djupintervjuer med nyckelpersoner inom Europas film- och audiovisuella sektor, fokusgrupper i Östeuropa, Tyskland, Frankrike, Skandinavien och Storbritannien samt ett antal närstudier av olika länder, reflektioner från sakkunniga och en omfattande enkät som besvarats av nationella filminstitut och regionala filmfonder.
Totalt i de båda rapporterna har över 1000 personer i Europas film och audiovisuella sektor intervjuats. Rapporterna har gjorts i samarbete med Cine Regio, de europeiska regionala filmfondernas gemensamma organisation.
Den tredje och avslutande rapporten kommer att publiceras hösten 2024 och reflektera svaren på de frågor som de båda rapporterna har ställt. Här kommer och framtida möjliga strategier att beskrivas. Där föreslås en ny omformulerad plattform för Europas film och audiovisuella politik och praktik.
Om Film i Väst Analysis
Film i Väst Analysis är en enhet inom Film i Väst, som leds av Tomas Eskilsson och Katarina Krave. Enheten arbetar med omvärldsanalys, affärsmodeller och strategisk utveckling inom hela den audiovisuella sektorn. Film i Väst Analysis publicerar rapporter och medverkar på seminarier som belyser utvecklingen på medellång sikt. Film i Väst har ett särskilt fokus på den offentliga filmfinansieringen, oavsett uttryck och format och som riktar sig mot biograffilmen.
Tidigare publicerade rapporter av Film i Väst Analysis:
- Public Film Funding at a Crossroads av Tomas Eskilsson
- Streaming Giants and Public Film Funding av Michael Gubbins
- Creative Overload av Wendy Mitchell
- Public Film Funding at a Crossroads, update June 2022
Nyckelord
Kontakter
Ulrika GrönérusPress & Media Relations
Tel:+46(0)708-64 37 36ulrika.gronerus@filmivast.seBilder
Länkar
Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 300 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.
Följ Film i Väst
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Film i Väst
Han är mottagare av Film i Västs nya pris Den Gyllene Räkan27.11.2025 11:20:33 CET | Pressmeddelande
Film i Väst instiftar ett nytt årligt pris, Den Gyllene Räkan, som ska uppmärksamma och hylla personer som gjort betydande insatser för filmen i Västra Götaland. Priset delades ut för första gången under Produktionsbolagsdagen den 26 november. Premiäråret 2025 går priset till producenten Lars Jönsson, en av svensk films mest tongivande kreatörer och en central kraft i den västsvenska filmvågen, från Film i Västs allra första dagar och fram till idag.
Fullspäckad inspelningshöst i regionen30.9.2025 10:51:34 CEST | Pressmeddelande
Det är en ovanligt intensiv inspelningshöst i Västra Götaland. Hela elva av Film i Västs samproduktioner spels in i regionen under hösten – allt från skräckfilm och familjefilm till internationella storfilmer. Film i Västs investeringskrav innebär att filmer och drama-serier ska spelas in eller postproduceras i Västra Götaland vilket i sin tur ger både kreativa och ekonomiska effekter i regionen.
Mia Skäringer i SVT:s nya dramaserie Diagnoser9.9.2025 14:21:03 CEST | Pressmeddelande
I höst startar inspelningen av SVT:s nya dramaserie Diagnoser, en varm och ömsint historia om Bella och Elliot, deras familjer och det vardagskaos det kan innebära att leva med ADHD och autism i familjen. Huvudrollerna spelas av Mia Skäringer (Solsidan, Ann-Marie väljer glädje) och Siham Shurafa (Åremorden) och serien är skapad av Jessica Ericstam som också är en av författarna tillsammans med Maria Nygren (Vuxna människor) och Linn Gottfridsson (Comedy Queen). För huvudregi svarar Sofia Adrian Jupither (Limbo). Serien i sex delar produceras av FLX och är en samproduktion mellan SVT, FLX och Film i Väst. Serien spelas in i Göteborg med omnejd.
Fyra av Film i Västs samproduktioner får premiär på filmfestivalen i Venedig22.7.2025 13:04:59 CEST | Pressmeddelande
När filmfestivalen i Venedig invigs den 27 augusti finns fyra av Film i Västs samproduktioner representerade. Mona Fastvolds The Testament of Ann Lee, med Amanda Seyfried i huvudrollen, visas i Official Selection och tävlar därmed om Guldlejonet. Anders Thomas Jensens The Last Viking (Den Sidste Viking) med Mads Mikkelsen och Nikolaj Lie Kaas i huvudrollerna får även den sin världspremiär i Venedig, och visas i sektionen Official Selection - Out of Competition. Öppningsfilm i tävlingssektionen Orizzonti blir Mother av Teona Mitevska, där Noomi Rapace spelar huvudrollen som Moder Teresa. Dessutom visas den animerade kortfilmen Rukeli i regi av Alessandro Rak i Orizzonti Short Films Out of Competition.
Film i Väst presenterade åtta nya samproduktioner på presskonferens i Cannes15.5.2025 15:10:23 CEST | Pressmeddelande
Danska stjärnskådespelarna Sidse Babett Knudsen och Sofie Gråbøl i ny långfilm. Ny Jens Lapidus-dramaserie för SVT. Rojda Sekersöz regisserar bästsäljande bok. Stellan Skarsgård i animerad barnfilm. Filip Berg blir en av många Jävla karlar. Det var några nyheterna som Film i Väst presenterade på sin traditionsenliga presskonferens under Filmfestivalen i Cannes. Åtta nya samproduktioner presenterades tillsammans med de fem samproduktioner som ingår i årets Cannes-program. Sex av dem kommer att spelas in i Västra Götaland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
