Volkswagen-koncernen delar med sig av framtidsplaner – starkare fokus på designorientering
”Success by Design” var årets motto på Volkswagen Group Media Night. VD Oliver Blume presenterade de viktigaste resultaten av Volkswagen-koncernens omorganisation och fastställde utformningen av den framtida designstrategin.

- Ett år som VD: Oliver Blume presenterade viktiga resultat från Volkswagen-koncernens omstrukturering och fastställde utformningen av den framtida designstrategin
- Design får större övergripande betydelse för företaget, från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden
- Förfinade designprinciper syftar till högre designkvalitet och starkare differentiering av varumärkena
- Designstrategin bygger på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter från Volkswagen-koncernen
- Volkswagen-ID. GTI Concept 1) och utställningsbilen CUPRA DarkRebel 2) ger en glimt av den elektriska framtiden
- Varumärkenas designchefer flyttar närmare sina respektive varumärkeschefer
- Volkswagen-koncernens VD Oliver Blume: "Bra design är en viktig faktor för att göra våra kunder nöjda. Med skärpta designidentiteter designar vi slående produkter och ökar varumärkenas differentiering. I exteriören, interiören och den digitala upplevelsen. Volkswagen-koncernen håller på att bli ett designdrivet företag."
München, 3 september 2023 – ”Success by Design” var årets motto på Volkswagen Group Media Night. VD Oliver Blume presenterade de viktigaste resultaten av Volkswagen-koncernens omorganisation och fastställde utformningen av den framtida designstrategin. Med ett helhetsgrepp ökar företaget vikten av design för verksamheten – från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden. I framtiden kommer designavdelningarna också att ha en närmare relation till sina respektive varumärkeschefer.
Två dagar före den officiella starten av IAA 2023 bjöd Volkswagen-koncernen in över 400 gäster från internationella medier till sitt förhandsevenemang i Eisbach Studios, en välkänd plats för filmproduktion. Kvällens fokus låg på design.
"Bra design är en viktig faktor för att göra våra kunder nöjda. Med skärpta designidentiteter designar vi slående produkter och ökar varumärkenas differentiering. I exteriören, interiören och den digitala upplevelsen. Volkswagen-koncernen håller på att bli ett designdrivet företag."
10-punktsplan ger konkreta resultat
Evenemanget sammanföll med Oliver Blumes ettårsjubileum som VD för Volkswagen-koncernen. Sedan Blume tog över ledningen i september 2022 har koncernen framgångsrikt genomfört några viktiga initiativ, bland annat:
- en förfinad portföljplan för CARIAD under dess nya ledningsgrupp
- en omarbetad plattformsstrategi och konkurrenskraftig teknikprofil
- upptrappning inom PowerCo och dess gigafabriksexpansion till Kanada
- driva på strategin ”i Kina för Kina” med lokala partners
- ett starkare fokus på hållbarhet
- utrullningen av en integrerad mobilitetsplattform
- ett närmare samarbete med kapitalmarknaderna
Det innefattar också kvalitetsförbättringsprogram och en omstrukturerad produktstrategi för att positionera hela koncernen för hållbar framgång, med primärt fokus på värdeskapande tillväxt.
Design som den viktigaste differentieringsfaktorn
Med över 100 miljoner kunder runt om i världen upprepade Blume sitt fokus på kundnöjdhet och betonade den avgörande rollen som koncernens varumärken spelar för att skapa hållbart värde.
– Starka varumärken med tydlig differentiering är nyckeln till framgång, sade han. Därför kommer Volkswagen-koncernen att bli ett designdrivet företag.
Blume underströk vikten av design för att skapa känslomässiga band med kunderna:
– Designen på våra modeller är en av de viktigaste faktorerna som avgör våra varumärkens framgång. Varje varumärke behöver en egen stark personlighet. Våra förfinade designprinciper syftar till högre designkvalitet och starkare differentiering av märkena. Vår designstrategi bygger på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter från Volkswagen-koncernen.
Michael Mauer, koncernens designchef och chef för Porsche Design, underströk koncernens engagemang för designexcellens och beskrev designens strategiska roll när det gäller att forma varumärkesidentitet, konsekvens och innovation. I tider då traditionella unika försäljningsargument blir mindre viktiga, står designen i centrum som en av de viktigaste differentieringsfaktorerna mellan varumärken.
– Design fungerar. Eftersom det definierar vad ett varumärke är, var det kommer ifrån, vart det är på väg och vad som gör det unikt. Människor relaterar automatiskt till ett varumärke genom design eftersom det kommunicerar med dem som ett känslomässigt språk. I Volkswagen-koncernens multibrand-universum, med kunder som sträcker sig från Ducati-piloten till Scania-lastbilsföraren, behöver varje märke sin egen starka personlighet, med en unik och distinkt karaktär", sade Mauer.
Hittills har varumärkesdesign organisatoriskt tillhört teknisk utveckling. Detta nära samarbete kommer att fortsätta för att säkerställa en optimal produktutvecklingsprocess. Design blir dock allt viktigare för företaget. Därför kommer designcheferna för varje varumärke att flytta närmare sina respektive varumärkeschefer i framtiden. Det nära utbytet med varumärkeschefen ska främja en holistisk implementering av designprinciperna för en sammanhängande varumärkesupplevelse – från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden för varje varumärke. Fokus kommer konsekvent att ligga på kunden och produkten.
Baserat på de skärpta designprinciperna har varje varumärke utvecklat ett eget designspråk som definierar dess varumärkesvärden till specifika varumärkesupplevelser i interiören, exteriören och den digitala designen. På Group Night visade designcheferna upp dessa differentierade varumärkesidentiteter på sina respektive presentationsytor.
Vi presenterar Volkswagen ID. GTI Concept
En höjdpunkt under kvällen var avtäckningen av Volkswagen ID. GTI Concept, som markerar nästa kapitel i det ikoniska GTI-arvet. Andreas Mindt, chefsdesigner på Volkswagen Personbilar, demonstrerade de designprinciper som överför GTI:s DNA till elbilseran:
– Märket Volkswagen har ett rikt arv. Stabilitet, sympati och spänning är det som gör Volkswagen till ett ”love brand” – och det är också DNA:t i våra prestandamodeller. ID. GTI Concept är en kombination av tysk ingenjörskonst och banbrytande teknik och är ett exempel på koncernens engagemang för elektrifiering utan att kompromissa med prestanda, design och den känslomässiga koppling som definierar GTI.
CUPRA:s provokativa design avslöjas
Som en kontrast till Volkswagen, ett märke med lång tradition, presenterade Jorge Diez, chefsdesigner på CUPRA, CUPRA DarkRebel, en utställningsbil som tänjer på gränserna och till och med ifrågasätter hur bilar kommer att utformas och skapas för kommande generationer. CUPRA föddes för bara fem år sedan och visar vad som är möjligt för ett märke utan historia: utställningsbilen DarkRebel bryter mot designnormerna med sina markanta linjer, dynamiska proportioner och distinkta detaljer. DarkRebel har skapats i samarbete med varumärkets globala community, CUPRA Tribe, och designen bygger på feedback från mer än 270 000 onlinekonfigurationer. CUPRA DarkRebel är det ultimata uttrycket för CUPRA och förkroppsligar märkets filosofi att utmana status quo och skapa unika, högst emotionella bilar.
Utsikter
Designstrategin fokuserar på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter. Som ett designdrivet företag med tio starka och tydligt differentierade varumärken strävar Volkswagen-koncernen efter att täcka in alla kundsegment. Med skärpta designprinciper, högre designkvalitet och ännu starkare differentiering av varumärkena vill koncernen på ett hållbart sätt expandera och säkra sin konkurrenskraft.
IAA Mobility 2023 (volkswagen-group.com)
Livesändning av Group Night
Volkswagen Group Night kommer att livsändas från kl 20.30 CET den 3 september:
Tyska: https://www.volkswagen-group.com/de/iaa-mobility-2023-17555
Engelska: https://www.volkswagen-group.com/en/iaa-mobility-2023-17555
1) konceptbil
2) konceptbil
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Dokument
Länkar
Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen levererar solida resultat för 2024 och robusta utsikter11.3.2025 10:08:18 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen har under 2024 tagit viktiga steg i omställningen mot hållbar mobilitet. Med satsningar på elektrifiering, mjukvara och regional tillväxt går koncernen in i 2025 med fokus på lönsamhet och konkurrenskraft. Trots en utmanande marknad har koncernen levererat stabila resultat, med stark tillväxt inom elbilar i Västeuropa.
Volkswagen-koncernen med 9 miljoner leveranser efter starkt fjärde kvartal15.1.2025 09:27:56 CET | Pressmeddelande
9,03 miljoner levererade fordon över hela världen 2024, en minskning med 2,3 procent jämfört med föregående år (9,24 miljoner fordon). 744 800 elbilar levererades globalt 2024, en minskning med 3,4 procent jämfört med föregående år (771 100 fordon).
Volkswagen-gruppen starkast på el i Sverige8.1.2025 13:06:29 CET | Pressmeddelande
När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon.
Allt klart för framtidens mobilitet: Volkswagen-koncernen och SAIC stärker sitt långvariga partnerskap med ett nytt joint venture-avtal28.11.2024 10:41:22 CET | Pressmeddelande
Milstolpe i strategin "I Kina, för Kina": Volkswagen-koncernen och SAIC Motor förlänger sitt joint venture-avtal under det 40:e året av sitt samarbete fram till år 2040.
Snabbare, smidigare, effektivare: Rivian och Volkswagen Group tillkännager lanseringen av sitt joint venture14.11.2024 12:28:26 CET | Pressmeddelande
Nytt joint venture (JV) med en total transaktionsstorlek på upp till 5,8 miljarder dollar kombinerar styrkan hos båda partnerna för att skapa banbrytande mjukvaru- och elektronikarkitekturer och skala upp elfordonsplattformar och arkitekturer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum