HMB bygger bostadsrätter i Täby kommun

HMB Construction, en del av AF Gruppen Sverige, har fått i uppdrag att bygga 60 bostadsrätter i Täby kommun, norr om Stockholm, på uppdrag av OBOS Nya Hem. Uppdraget utförs som en totalentreprenad.

Nya kvarter växer fram i Täby och Brf Roslagsporten är en del av dem. Genom hela byggprocessen kommer hållbara val att vara prioritet, från materialval till inredningsdetaljer. Projektet planeras att certifieras med milömärkningen Svanen, vilket understryker engagemanget för en miljövänlig livsstil. För att öka de gröna ytorna kommer flera av taken kläs med sedum och på några tak placeras även solceller.

"Vårt samarbete med OBOS Nya Hem ger oss möjlighet att kombinera vår omfattande expertis inom byggbranschen med deras starka åtagande att erbjuda högkvalitativa bostäder som är skonsamma mot miljön och tar hänsyn till kommande generationer." säger Krister Karlsson, VD HMB Construction AB

Byggandet av Roslagsporten förväntas börja vid årsskiftet 2023/2024, och inflyttning är planerad till hösten 2025.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,5 miljarder SEK (2021) och har 330 medarbetare. HMB är en del av AF Gruppen, ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 31 miljarder NOK (2022) och är noterad på Oslo Børs. AF Gruppen Sverige består av Kanonaden Entreprenad - https://kanonaden.com/, HMB Construction - https://www.hmbcon.com/, AF Bygg Väst - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-vast/, AF Anläggning Väst - https://afgruppen.se/selskaper/af-anlaggning-vast/, AF Bygg Syd - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-syd/, AF Öresund - https://afgruppen.se/selskaper/af-oresund/, AF Bygg Öst - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-ost/, AF Bygg Stockholm - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-stockholm/, AF Härnösand Byggreturer - http://www.byggreturer.com, AF Prefab Mälardalen - http://www.palplintar.se/ och AF Projektutveckling - https://afgruppen.se/selskaper/af-projektutveckling/.