Rekord för Bostadsförmedlingen i augusti

I augusti 2023 förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 2 140 bostäder. Det är det högsta antalet för en enskild månad sedan starten 1947.

Modernt flerbostadshus under blå himmel
Foto: Bostadsförmedlingen i Stockholm

Den tidigare rekordnoteringen – 1 909 bostäder – uppnåddes så sent som i maj i år. Den genomsnittliga kötiden i augusti var 9,1 år.

Under 2023 har Bostadsförmedlingen totalt förmedlat 13 903 lägenheter. Det är 616 lägenheter fler än under motsvarande period 2022.

I augusti förmedlades 478 studentbostäder och 228 ungdomslägenheter. 453 av de totalt 2 140 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

Snabbfakta augusti

• Kortaste kötiden: Svedjevägen 7, Ronna (Södertälje); vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 64 kvm) – 1 månad
  • Kortaste kötiden – kategoribostad: Nekvägen 41, Bromsten; studentlägenhet (1 rum och kokvrå; 16 kvm) – 14 dagar
  • Längsta kötiden: Heleneborgsgatan 2E, Södermalm; seniorbostad 65+ (2 rum och kokvrå; 54 kvm) – 36,8 år