Lärare flyr yrket – stora skillnader över landet

Lärarbristen är ett omfattande problem i Sverige – och skillnaderna över landet är stora när det kommer till andelen personer med lärarexamen som i dag gör något annat. Det visar statistik som Sveriges Lärare analyserar på region- och kommunnivå.

Åsa Fahlén, ordförande. Svergies Lärare släpper en rapport som undersöker var lärare, som lämnat skolan, befinner sig på arbetsmarknaden.

Lärarbristen i Sverige är stor. Ändå arbetar 15 procent av de som har en lärarexamen, cirka 35 000 personer, med annat än att undervisa i dag. De län där störst andel lärare gör något annat är Norrbotten, Västerbotten och Stockholm. Lägst är andelen i Jönköpings, Blekinge och Hallands län. Det skiljer sig också mellan kommunerna inom varje län hur stor andel som gör annat.

– Lärares arbetsbörda är ett tungt skäl till att lärare väljer att sluta som lärare och i stället göra annat. Det drabbar eleverna, som i sin tur inte får en likvärdig utbildning över hela landet. Med de besparingar som sker i dag är risken stor att arbetsbelastningen och stressen inom läraryrkena snarare kommer att öka. Politikerna, på både nationell och lokal nivå, måste tänka om, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare.

I dag, på Skolans dag, släpper Sverige Lärare rapporten “Sökes: Fler lärarkollegor” där statistik över lärarflykten analyseras på region- och kommunnivå. Tydligt är att kraftfulla satsningar måste till för att vända utvecklingen.

– Att majoriteten av lärarna som hittills lämnat yrket med glädje skulle återvända om arbetsbelastningen var lägre och lönerna högre, visar tydligt på vad som krävs för att mota lärarbristen. Samma åtgärder skulle dessutom göra att fler vill bli och förbli lärare. De politiker som vill skapa en likvärdig skola och ett attraktivt läraryrke måste investera i lärares arbetsmiljö och betala för lärarkompetensen. Svårare än så är det inte, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Sveriges Lärare.

Ta del av hela rapporten och den regionala och lokala statistiken:
Sökes: fler lärarkollegor – En studie av var lärare som lämnat skolan befinner sig på arbetsmarknaden.