Alternativ Nord förordas vid nya samrådet i Trollhättan
Den 11 september börjar det nya samrådet om var de nya slussarna ska byggas i Trollhättan. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, där sjöfarten och näringslivet påverkas minst. Alternativet leder också till kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och mindre störningar för Trollhätteborna.
Samrådet pågår mellan den 11 september och den 15 oktober. Då kan alla som vill tycka till om det som Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverket presenterar i samrådsunderlaget.
– Under det förra samrådet 2021/2022 fick vi många frågor och synpunkter som vi har haft med oss i arbetet inför det här samrådet. Vi har utrett flera sträckningar och kommit fram till att två av dem – Nord och Syd – går att genomföra medan andra av olika skäl inte är möjliga. I samrådsunderlaget beskriver vi vad våra bedömningar grundar sig på, säger Trafikverkets projektledare Mikael Rintala.
Alternativ Nord förordas
Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, som går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet.
– Det norra alternativet innebär en kortare ombyggnadssträcka, vilket ger mindre överskottsmassor att transportera bort genom Trollhättan. Klimatbelastningen blir lägre, byggtiden kortare, kostnaden lägre och färre hus måste lösas in, säger Mikael Rintala.
Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket, ser alternativ Nord som den bästa lösningen för sjöfarten:
– Med nya slussar i norr påverkas sjöfarten och näringslivet väsentligt mycket mindre eftersom det krävs få korta avstängningar då sträckningen ligger skild från dagens slussar, säger Joel Smith.
Alla synpunkter välkomnas
Under samrådet har Trollhätteborna nu chansen att komma med inspel på det vi presenterar.
– Vi vill samla in så mycket kunskap och information det bara går så alla synpunkter är välkomna, säger Mikael Rintala.
Efter samrådet tittar vi på alla synpunkter som kommit in och bemöter dem i en samrådsredogörelse. Sedan bestämmer vi tillsammans med Sjöfartsverket vilket alternativ vi vill gå vidare med för att därefter ansöka om tillstånd i miljödomstolen.
På projektets webbplats finns både sammanfattad information och samrådsunderlaget i sin helhet. Där finns också kontaktuppgifter och information om var och när vi finns på plats i Trollhättan för att allmänheten ska kunna komma och träffa oss och ställa frågor.
Mer information på webbplatsen: Trollhättan - www.trafikverket.se
FAKTA//Varför nya slussar i Trollhätte kanal?
Dagens slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg är över 100 år gamla och den tekniska livslängden är snart passerad. Det betyder på längre sikt att deras funktion inte kan upprätthållas med hjälp av underhåll och därför måste de bytas ut. 2030 anses de gamla slussarna vara uttjänta.
De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens behov av sjötrafik, där vissa industrier är helt beroende av sjöfarten för att kunna säkerställa sina transporter. Det skapar förutsättningar för att i framtiden kunna flytta över fler transporter från lastbil till båt. Med nya slussar skapas möjlighet att i framtiden trafikera kanalen med större fartyg, vilket efterfrågas av näringslivet och rederier som trafikerar Vänern. Nya slussar gynnar även båtturismen och den lokala turistnäringen.
Kontakter
För mer information
Mikael Rintala, projektledare, telefon: 010-123 81 80
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan19.12.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.
Norrbotniabanan - Infart Luleå16.12.2024 08:27:12 CET | Pressinbjudan
Trafikverket, Sjöfartsverket och Luleå kommun bjuder in till en gemensam presskonferens med anleding av det beslut som är fattat för Norrbotniabanans dragning i Luleå.
Arbeten på Västra stambanan påverkar resenärer12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start 4 januari 2025 fram till sommaren 2027 kommer Trafikverket att utföra stora underhållsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.
Tågplan 2025: Historisk upprustning och ökat järnvägsunderhåll för bättre punktlighet och kapacitet12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Söndagen den 15 december börjar Tågplan 2025 att gälla. Där samlas alla tågtidtabeller och tider för alla underhållsarbeten som ska samsas med tågtrafiken. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum