Alternativ Nord förordas vid nya samrådet i Trollhättan
Den 11 september börjar det nya samrådet om var de nya slussarna ska byggas i Trollhättan. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, där sjöfarten och näringslivet påverkas minst. Alternativet leder också till kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och mindre störningar för Trollhätteborna.

Samrådet pågår mellan den 11 september och den 15 oktober. Då kan alla som vill tycka till om det som Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverket presenterar i samrådsunderlaget.
– Under det förra samrådet 2021/2022 fick vi många frågor och synpunkter som vi har haft med oss i arbetet inför det här samrådet. Vi har utrett flera sträckningar och kommit fram till att två av dem – Nord och Syd – går att genomföra medan andra av olika skäl inte är möjliga. I samrådsunderlaget beskriver vi vad våra bedömningar grundar sig på, säger Trafikverkets projektledare Mikael Rintala.
Alternativ Nord förordas
Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, som går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet.
– Det norra alternativet innebär en kortare ombyggnadssträcka, vilket ger mindre överskottsmassor att transportera bort genom Trollhättan. Klimatbelastningen blir lägre, byggtiden kortare, kostnaden lägre och färre hus måste lösas in, säger Mikael Rintala.
Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket, ser alternativ Nord som den bästa lösningen för sjöfarten:
– Med nya slussar i norr påverkas sjöfarten och näringslivet väsentligt mycket mindre eftersom det krävs få korta avstängningar då sträckningen ligger skild från dagens slussar, säger Joel Smith.
Alla synpunkter välkomnas
Under samrådet har Trollhätteborna nu chansen att komma med inspel på det vi presenterar.
– Vi vill samla in så mycket kunskap och information det bara går så alla synpunkter är välkomna, säger Mikael Rintala.
Efter samrådet tittar vi på alla synpunkter som kommit in och bemöter dem i en samrådsredogörelse. Sedan bestämmer vi tillsammans med Sjöfartsverket vilket alternativ vi vill gå vidare med för att därefter ansöka om tillstånd i miljödomstolen.
På projektets webbplats finns både sammanfattad information och samrådsunderlaget i sin helhet. Där finns också kontaktuppgifter och information om var och när vi finns på plats i Trollhättan för att allmänheten ska kunna komma och träffa oss och ställa frågor.
Mer information på webbplatsen: Trollhättan - www.trafikverket.se
FAKTA//Varför nya slussar i Trollhätte kanal?
Dagens slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg är över 100 år gamla och den tekniska livslängden är snart passerad. Det betyder på längre sikt att deras funktion inte kan upprätthållas med hjälp av underhåll och därför måste de bytas ut. 2030 anses de gamla slussarna vara uttjänta.
De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens behov av sjötrafik, där vissa industrier är helt beroende av sjöfarten för att kunna säkerställa sina transporter. Det skapar förutsättningar för att i framtiden kunna flytta över fler transporter från lastbil till båt. Med nya slussar skapas möjlighet att i framtiden trafikera kanalen med större fartyg, vilket efterfrågas av näringslivet och rederier som trafikerar Vänern. Nya slussar gynnar även båtturismen och den lokala turistnäringen.
Kontakter
För mer information
Mikael Rintala, projektledare, telefon: 010-123 81 80
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
Underhållsarbete på Ådalsbanan3.12.2025 08:30:01 CET | Pressmeddelande
Från och med måndag 8 december kommer Trafikverket att genomför akuta underhållsåtgärder på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Arbetet kommer att utföras dagtid men på tider som inte påverkar pendlingstrafiken på morgonen och eftermiddagen/kvällen.
Varning för plötslig ishalka i norra delarna av Sverige2.12.2025 10:00:09 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för ishalka längs kusten i Norrbottens län, och i delar av Jämtlands län, Västernorrlands län och Västerbottens län, från idag den 2 december klockan 12.00 till kl. 21.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum