Alternativ Nord förordas vid nya samrådet i Trollhättan
Den 11 september börjar det nya samrådet om var de nya slussarna ska byggas i Trollhättan. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, där sjöfarten och näringslivet påverkas minst. Alternativet leder också till kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och mindre störningar för Trollhätteborna.

Samrådet pågår mellan den 11 september och den 15 oktober. Då kan alla som vill tycka till om det som Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverket presenterar i samrådsunderlaget.
– Under det förra samrådet 2021/2022 fick vi många frågor och synpunkter som vi har haft med oss i arbetet inför det här samrådet. Vi har utrett flera sträckningar och kommit fram till att två av dem – Nord och Syd – går att genomföra medan andra av olika skäl inte är möjliga. I samrådsunderlaget beskriver vi vad våra bedömningar grundar sig på, säger Trafikverkets projektledare Mikael Rintala.
Alternativ Nord förordas
Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, som går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet.
– Det norra alternativet innebär en kortare ombyggnadssträcka, vilket ger mindre överskottsmassor att transportera bort genom Trollhättan. Klimatbelastningen blir lägre, byggtiden kortare, kostnaden lägre och färre hus måste lösas in, säger Mikael Rintala.
Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket, ser alternativ Nord som den bästa lösningen för sjöfarten:
– Med nya slussar i norr påverkas sjöfarten och näringslivet väsentligt mycket mindre eftersom det krävs få korta avstängningar då sträckningen ligger skild från dagens slussar, säger Joel Smith.
Alla synpunkter välkomnas
Under samrådet har Trollhätteborna nu chansen att komma med inspel på det vi presenterar.
– Vi vill samla in så mycket kunskap och information det bara går så alla synpunkter är välkomna, säger Mikael Rintala.
Efter samrådet tittar vi på alla synpunkter som kommit in och bemöter dem i en samrådsredogörelse. Sedan bestämmer vi tillsammans med Sjöfartsverket vilket alternativ vi vill gå vidare med för att därefter ansöka om tillstånd i miljödomstolen.
På projektets webbplats finns både sammanfattad information och samrådsunderlaget i sin helhet. Där finns också kontaktuppgifter och information om var och när vi finns på plats i Trollhättan för att allmänheten ska kunna komma och träffa oss och ställa frågor.
Mer information på webbplatsen: Trollhättan - www.trafikverket.se
FAKTA//Varför nya slussar i Trollhätte kanal?
Dagens slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg är över 100 år gamla och den tekniska livslängden är snart passerad. Det betyder på längre sikt att deras funktion inte kan upprätthållas med hjälp av underhåll och därför måste de bytas ut. 2030 anses de gamla slussarna vara uttjänta.
De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens behov av sjötrafik, där vissa industrier är helt beroende av sjöfarten för att kunna säkerställa sina transporter. Det skapar förutsättningar för att i framtiden kunna flytta över fler transporter från lastbil till båt. Med nya slussar skapas möjlighet att i framtiden trafikera kanalen med större fartyg, vilket efterfrågas av näringslivet och rederier som trafikerar Vänern. Nya slussar gynnar även båtturismen och den lokala turistnäringen.
Kontakter
För mer information
Mikael Rintala, projektledare, telefon: 010-123 81 80
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Grönt ljus för 34,5 meter långa lastbilar – minskar utsläppen med 4–6 procent1.12.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 1 december öppnar Trafikverket ett vägnät för 34,5 meter långa lastbilar vilket kommer att leda till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan. Utsläppen väntas minska med mellan 4–6 procent från den tunga lastbilstrafiken. Långa lastbilar medför även att transportkostnaden minskar, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.
30 kulturarv har restaurerats längs vägarna20.11.2023 07:46:53 CET | Pressmeddelande
Längs dom statliga vägarna finns en kulturmiljö med hundraåriga skatter som har kultur- och väghistoriska värden. Nu har Trafikverket restaurerat och stärkt många av dessa runt om i Gävleborg och Dalarna.
E20 är nu färdigbyggd mellan Göteborg och Götene13.11.2023 10:59:37 CET | Pressmeddelande
Alla etapper i ombyggnationen av E20 till mötesfri väg är nu klara mellan Göteborg och Götene. Trafikverket har nu färdigställt ytterligare 60 kilometer mötesfri väg genom Västra Götaland.
Besvärligt väderläge i södra Norrland3.11.2023 14:35:33 CET | Pressmeddelande
SMHI har gått ut med en orange vädervarning i för stora delar av Gävleborg, Dalarna, Jämtland och Västernorrland. Snöfall som kan komma att övergå till regn gör att Trafikverket varnar för att störningar i trafiken.
Påminnelse pressinbjudan: Nystart för Västlänkens deletapp Haga30.10.2023 09:58:01 CET | Pressinbjudan
Västlänken är en av Sveriges största, nu pågående infrastrukturprojekt. Den 24 januari hävde Trafikverket kontraktet med den dåvarande entreprenören, för Västlänkens deletapp Haga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum