Bättre koll på miljöargument i fondreklam – men brister finns
Konsumentverket har granskat 15 värdepappersbolags reklam med miljöpåståenden och ser en klar förbättring sedan förra kontrollen. Men det finns fortfarande brister.
Förutom att ha kontrollerat den vanliga marknadsföringen har myndigheten också granskat bolagens samarbeten med influerare och hur de sköter sig.
Brister vid affiliatelänkar
–Till vår glädje ser vi att alla influerare som vi tittat på har reklammarkerat inläggen som sker i samarbete med värdepappersbolagen. Men tyvärr saknas ofta reklammarkering när det är inlägg med bara affiliatelänkar. Det är också marknadsföring och ska tydligt markeras som reklam, säger Anna Gunnarsson, jurist på Konsumentverket.
Affiliatelänkar innebär att influeraren får betalt per besök eller köp på värdepappersbolagets webbplats.
Klar förbättring
2020 granskade myndigheten samma område och då var det betydligt vanligare med miljöpåståenden som bröt mot marknadsföringslagen. Årets granskning är därför glädjande. Betydligt färre bolag får kritik, även om brister fortfarande förekommer. Ett exempel är att påstå att fonden är ”Sveriges mest hållbara” utan att det backas upp av fakta.
– Vi vill få bort vaga och ospecifika miljöpåståenden. Värdepappersbolagen måste förklara på vilket sätt deras fonder är hållbara, och förklaringen ska ligga i anslutning till miljöpåståendet. Man ska inte behöva leta efter den informationen, säger Anna Gunnarsson.
Viktigt lyfta fram risker
Konsumentverket har också kontrollerat hur riskinformationen presenteras. För konsumenten är det viktigt att tydligt bli upplyst om att de pengar man sparar i fonder kan minska, likväl som öka, i värde. Värdepappersbolagen generellt är bra på att visa riskinformation. Myndigheten ser dock gärna att influerarna blir tydligare. Det är viktigt att riskinformationen ges en framträdande placering. Om reklamen förs fram i ett kort filmklipp är det bra om riskinformationen även framgår av texten intill.
Bolagen i granskningen
De bolag som granskats är:
- Alpcot AB
- Avanza Bank AB
- Carnegie Investment Bank AB
- Erik Penser Bank AB
- Garantum Fondkommission Aktiebolag
- Handelsbanken
- ICA Banken AB
- Lysa AB
- Länsförsäkringar Bank Aktiebolag
- Nordnet Bank AB
- Pareto Securities AB
- SAVR AB
- Skandinaviska Enskilda Banken AB
- Swedbank AB
- Söderberg & Partners Wealth Management AB
Kontakter
Kontakt för medier: Anna Gunnarsson, jurist. Tel 054-19 40 20 via presstjänsten.
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum