Bättre koll på miljöargument i fondreklam – men brister finns
Konsumentverket har granskat 15 värdepappersbolags reklam med miljöpåståenden och ser en klar förbättring sedan förra kontrollen. Men det finns fortfarande brister.
Förutom att ha kontrollerat den vanliga marknadsföringen har myndigheten också granskat bolagens samarbeten med influerare och hur de sköter sig.
Brister vid affiliatelänkar
–Till vår glädje ser vi att alla influerare som vi tittat på har reklammarkerat inläggen som sker i samarbete med värdepappersbolagen. Men tyvärr saknas ofta reklammarkering när det är inlägg med bara affiliatelänkar. Det är också marknadsföring och ska tydligt markeras som reklam, säger Anna Gunnarsson, jurist på Konsumentverket.
Affiliatelänkar innebär att influeraren får betalt per besök eller köp på värdepappersbolagets webbplats.
Klar förbättring
2020 granskade myndigheten samma område och då var det betydligt vanligare med miljöpåståenden som bröt mot marknadsföringslagen. Årets granskning är därför glädjande. Betydligt färre bolag får kritik, även om brister fortfarande förekommer. Ett exempel är att påstå att fonden är ”Sveriges mest hållbara” utan att det backas upp av fakta.
– Vi vill få bort vaga och ospecifika miljöpåståenden. Värdepappersbolagen måste förklara på vilket sätt deras fonder är hållbara, och förklaringen ska ligga i anslutning till miljöpåståendet. Man ska inte behöva leta efter den informationen, säger Anna Gunnarsson.
Viktigt lyfta fram risker
Konsumentverket har också kontrollerat hur riskinformationen presenteras. För konsumenten är det viktigt att tydligt bli upplyst om att de pengar man sparar i fonder kan minska, likväl som öka, i värde. Värdepappersbolagen generellt är bra på att visa riskinformation. Myndigheten ser dock gärna att influerarna blir tydligare. Det är viktigt att riskinformationen ges en framträdande placering. Om reklamen förs fram i ett kort filmklipp är det bra om riskinformationen även framgår av texten intill.
Bolagen i granskningen
De bolag som granskats är:
- Alpcot AB
- Avanza Bank AB
- Carnegie Investment Bank AB
- Erik Penser Bank AB
- Garantum Fondkommission Aktiebolag
- Handelsbanken
- ICA Banken AB
- Lysa AB
- Länsförsäkringar Bank Aktiebolag
- Nordnet Bank AB
- Pareto Securities AB
- SAVR AB
- Skandinaviska Enskilda Banken AB
- Swedbank AB
- Söderberg & Partners Wealth Management AB
Kontakter
Kontakt för medier: Anna Gunnarsson, jurist. Tel 054-19 40 20 via presstjänsten.
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum