OKIDOKI

Arkitekt-duo bakom lansering av nya byrån ATELIER

Dela

Fredrik Hansson och Rickard Stark, duon bakom arkitektföretaget Okidoki lanserar idag varumärkesbyrån ATELIER. Byrån är fristående och erbjuder strategiska design- och kommunikationstjänster till den kommersiella delen av fastighetssektorn.

Uppdrag för Stureplansgruppen, Strawberry och Alhem fastigheter har gett ATELIER en flygande start. Vad som gör ATELIER relevant är kombinationen av expertkunskaper inom arkitektur, strategisk kommunikation och grafisk design.

– Idag efterfrågar kunder mer än bara arkitektur och de senaste åren har branding och visuell identitet ingått i våra standardtjänster. Vi väljer nu att lägga den delen som egen label så att det blir tydligare mot kunderna, säger Fredik Hansson, vd.

ATELIER hjälper till att driva kvalitet, pris och intäkt till investeringar i fastighetsprojekt. Fokus för byrån kommer att vara mot hemmaplanen, det vill säga kommersiella fastigheter och hotell- och restaurangbranschen.

– I fastighetssektorn finns stort utrymme för nytänkande och behov av att förtydliga kundens affär och erbjudanden med pricksäkra förslag, säger kommunikationschefen Rickard Stark och fortsätter:

– Eftersom vi har verkat i en arkitekturkontext så länge, så vet vi hur man skapar rumslig identitet och hur man kommunicerar platser och fastigheter. Vi är experter på processer i komplexa utvecklingsprojekt och är vi grymma på att formulera oss i bild och säljande koncept.

Amanda Rydenstam är affärsområdeschef och strateg och att leda byråns dagliga arbete. Hon har hjälp av AD, copywriter och hela Okidokis smarta organisation med arkitekter, inredningsarkitekter, stadsplanerare och visualiserare. ATELIER kommer initialt att erbjuda strategi, konceptutveckling, visuell ID, kommunikation, prospekt och digitala lösningar, med mera.

– Idag behöver fastighetsägare och operatörer bra idéer och stark form för att slå igenom och hitta hyresgäster och köpare. Det handlar både om att sätta koncept och paketera erbjudanden men också mycket om att förstå fastighetsbranchens komplexitet, terminologi och affär och där kan vi hjälpa till, säger Amanda Rydenstam.

Fler frågor till Amanda Rydenstam, affärsområdeschef och strateg på ATELIER

Varför startar ni ATELIER?

– Vi märker att vår kunskap behövs och att vi är unika. Under de senaste åren har vi arbetat mer och mer med platsvarumärke och hospitalityprojekt och blivit väldigt skickliga inom vårt område. Och visuell identitet har ingått i våra standardtjänster. Vi väljer nu att förpacka det i en ny byrå så att det blir tydligare mot kunderna.

Varför är byrån relevant, det finns ju tusentals byråer?

– Spatial design och visuell identitet är idag välkända begrepp och behovet av dessa tjänster ökar. För oss som arbetar med både arkitektur och grafisk design i vår verktygslåda är det väldigt naturligt att ta hand om våra kunders hela behov av hur deras varumärken skall forma sig i alla ytor som kunder och gäster kommer i kontakt med. Vi på ATELIER är vana vid komplexa uppdrag och samtidigt är vi vassa designers och kvicktänkta idémänniskor, vi gör vacker och intressant form.

Kan du utveckla tanken ytterligare?

– Vi jobbar sedan lång tid tillbaka med alla typer av planprocesser och fastighetsaffärer i olika skeden och det gör att vi kan allt från markfrågor till attraktionskraft hos kundens kund i hotell och restaurangprojekt, bostäder eller kontor. I och med att vi gör analyser och sedan designleveranser och kommunikation på det så har vi blivit riktigt skickliga på det helt enkelt.

Vad kommer ni främst att arbeta med?

– Det finns en massa gamla trötta hus eller platser som behöver nytt liv med stark branding, koncept och arkitektur. ATELIER kommer att hjälpa kunder med målgruppsanalyser, strategifrågor och kommunikation. Redan idag har vi uppdrag för kommunala bolag, stora fastighets- och bostadsutvecklare, samt aktörer inom hotell och restaurang. Konkret gör vi så klart också visuell ID, platsutveckling och digitala lösningar, paketeringar, med mera.

Hur kommer ATELIER att arbeta, skiljer det sig mot en vanlig byrå?

– På ett sätt så arbetar vi förmodligen som en vanlig byrå men vi är mer nischade och har högre kunskapsnivå inom vårt område. Hos oss sitter designers, strateger och arkitekter i samma team, det gör vår process träffsäker, effektiv och kreativ. 

Varför ska man välja ATELIER?

– Vi ska vara veckans bästa möte. Det ska vara kul att arbeta med oss. Vi har kunskapen och formgivningen som är vår kärna. Kunskapen inom fastigheter, planprocesser, bebyggelse, kulturmiljö och kan det här med snygg design. Testa oss!

Var finns ATELIER?

– Vi finns framförallt i Göteborg och Stockholm men är verksamma längs västkusten och kommer att följa med våra kunder och uppdrag.

Hur få jag kontakt med ATELIER? 

– Surfa in och se exempel på vad vi gjort: www.atelier.se

– Ring eller mejla mig (Amanda Rydestam) på 0708-66 98 48 eller amanda@atelier.se

ATELIER kommer att ha sin adress på Kastellgatan 1 i Göteborg.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Följ OKIDOKI

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från OKIDOKI

Ny social housing-modell för hemlösa utmanar bostadsrättsmarknaden19.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpps Femprocentmodellen, en rapport med stöd av Vinnova om en ny bostadsmodell för hemlösa med fokus på den privata byggsektorn. Modellen är den första som kommer med en lösning på hur bostadsrättsutvecklare kan bidra till minskad hemlöshet. Genom social housing i liten skala inom ramen för helt vanliga bostadsrättsföreningar, utgör Femprocentmodellen ett alternativ i väntan på fungerande bostadsreformer.

Okidoki Arkitekter vinner internationell tävling i Bratislava17.9.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Det svenska arkitektkontoret Okidoki vinner sin första internationella arkitekturtävling för sitt förslag på hur området R66 i Slovakiens huvudstad Bratislava kan utvecklas till ett urbant blandstadskvarter. Projektet är en del av bostadsutvecklaren Corwins större stadsomvandling med fokus på hållbarhet. – Den här vinsten visar att vi konkurrerar med europeiska storkontor i kommersiella arkitekturprojekt, säger Fredrik Hansson, VD för Okidoki.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye