Rättegång om kopparstöld på järnväg inleds
Kopparstölder på järnvägen leder till mycket stora konsekvenser. Förutom att det är livsfarligt för de som utför stölden så slås hela järnvägssystemet ut och får stora konsekvenser för resenärer, godstransporter och för tågföretagen.
Idag, måndag den 18 september, inleds rättegång mot fyra personer som misstänks vara inblandade i en kopparstöld i juli på en järnvägssträcka på mellan två och tre kilometer mellan Säter och Gustafs i Dalarna.
Det är inte första gången som tjuvar klipper av jordkablar som är av koppar och stjäl dem. När det sker bryts elen och tågen stannar. Kopparstölder i landets järnvägsanläggning orsakar varje år stora samhällskostnader och påverkar tågens punktlighet negativt.
– Det känns bra att det här problemet med kopparstölder nu har gått så långt som till ett åtal. Förhoppningen är att det ska avskräcka och skapa förståelse för att det är livsfarligt. Brottet kan leda till fängelsestraff och stora ekonomiska ersättningar för skadad egendom och till drabbade resenärer och godstransportörer med flera när det blir tågstopp, säger Tomas Andersson på Trafikverket, som är nationell samordnare mot kopparstölder.
Livsfarligt
Tjuvarna som stjäl koppar på det här sättet tar stora risker. Allt längs spåren är jordat för att inte tåg och spår ska bli strömförande. Det har hänt att tjuvar har dött när de gjort det.
– Det är rent ut sagt livsfarligt. Klipper man av jordkablarna så kan hela anläggningen bli strömförande. Vi har haft flera incidenter med allvarliga skador. Jag tror inte de som stjäl kopparn förstår hur farligt det är, säger Tomas Andersson.
DNA- märkning och aluminium minskar stölderna
Trafikverket har de senaste åren arbetat aktivt för att förhindra stölder och sabotage längs de svenska järnvägarna. Dels DNA-märkning på koppar och dels så byts koppar ut till aluminium som är mindre stöldbegärligt. Utöver det så bevakas många platser längs järnvägen med kameror eller väktare.
– DNA-märkningen gör att Trafikverket, Polisen och Tullverket enkelt kan kontrollera en last med kopparskrot, säger Tomas Andersson.
– När vi rustar upp en järnvägssträcka eller bygger nytt spår så ersätter vi koppar med aluminium.
Trafikverket uppmanar också allmänheten att vara extra ögon och larma polis, men inte ingripa, när de ser något misstänksamt vid järnvägsanläggningen.
Kontakter
Tomas Anderson, nationell samordnare mot kopparstölder, Trafikverket, 010-124 16 38
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum