MTA uppför storprojekt i Lund

Inom kort kan MTA starta nyproduktionen av det första bostadskvarteret på Västerbro i Lund. Bygg- och anläggningsföretaget har tilldelats uppdraget av Huseriet. När ett av Lunds äldsta industriområden omvandlas kommer 323 lägenheter och två lokaler att bli verklighet i den nya stadsdelen.

– I rådande situation, med tufft läge för samtliga aktörer på byggmarknaden, är det oerhört glädjande att vi på MTA får detta förtroende från Huseriet. Jag är otroligt stolt över organisationen som tagit detta i hamn. Tilldelningen är ett tecken på att det arbete vi utför varje dag är rätt. Från projektutveckling till anläggning och byggnation, säger Andreas Granberg, MTA:s vd och ägare.

Kvarteret Virket ligger centralt i det växande Lund. Inom detta projekt, i första etappen, byggs hyresrätter med hög standard interiört. Det satsas även på det exteriöra uttrycket.
–  Material som tegel, trä och infärgad rivputs följer en tradition från Västerbros industrihistoria samtidigt som de speglar Kobjers ljusa femtiotalsarkitektur. Materialen är taktila och robusta och valda för sin förmåga att stå sig väl över tid, förklarar Anna Englöv som är arkitekt på Belleville.

I produktionen byggs bostäderna i spannet från ettor till femmor.
– Att äntligen kunna starta projektet är glädjande. Detta första projekt i området kommer att bli ett fint blickfång i området. Vi kommer att kunna följa stadsdelen som successivt förändras från det befintliga verksamhetsområdet till kvarter som en bred målgrupp stolt kan leva livet i, förklarar Tuve Knutsson som är projektledare på MTA.

Produktionsstart sker inom kort. Inflytt påbörjas under under första halvåret 2025. Huseriet har även fått planbesked och bedriver arbete inför kommande etapper.
– Det känns fantastiskt för oss att vara först ut i Västerbro! Nu ser vi fram emot produktionsstarten av kvarteret Virket och så snart som planprocessen är färdig för kommande delar av Virket kommer vi att starta produktionen även där, säger Henrik Nordlöf på Huseriet.

Inbjudan till första spadtag kommer att skickas ut inom kort. Media välkomnas att ta del av tillfället.

Vid frågor om projektet, välkommen att kontakta:
Andreas Granberg, vd på MTA, 0733-232152, andreas.granberg@mtabygg.se

Henrik Nordlöf, partner Huseriet, 0733-002592, henrik@huseriet.se

Visualiering av Kv Virket som MTA börjar bygga i Lund inom kort.
När ett av Lunds äldsta industriområden, Västerbro, omvandlas kommer 323 lägenheter och två lokaler att bli verklighet i den nya stadsdelen.