Västerås blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024

Svenska Bandyförbundet har tagit beslutet att Västerås blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024. Den 15–16 mars 2024 kommer dam-, herr- och ungdomsfinalerna att avgöras i ABB Arena Syd, vilket är Sveriges största inomhusarena för bandy.

Foto: Romus Ramström / Svenska Bandyförbundet

– SM-finalerna är vårt stora flaggskepp i svensk bandy och Västerås är en fantastisk bandystad som skapar bra förutsättningar, säger Gisela Stockhaus, ordförande i Svenska Bandyförbundet. Vi har genomfört flera undersökningar och dialogmöten för att förstå hur vi behöver utveckla evenemanget. Valet av Västerås handlar bland annat om att vi nu kan skapa fler aktiviteter och kringarrangemang samt att ungdomsfinalerna kan spelas i samband med seniorfinalerna, vilket varit ett starkt önskemål från bandysverige, avslutar Gisela Stockhaus.

– Vi är oerhört stolta över att ha blivit utsedda till värdstad för SM-finalerna i bandy 2024, säger Lenny Hallgren, direktör för Kultur-, Idrotts-, och Fritidsförvaltningen i Västerås stad. Att få chansen att välkomna både ungdomsfinaler, damfinalen och herrfinalen till en bandyfest i Västerås känns fantastiskt bra. Vi hälsar hela Bandysverige varmt välkomna till oss för en riktigt spännande finalhelg.

– SM-finalerna har haft en väldigt fin utveckling under 2000-talet, inte minst damfinalen. Mycket tack vare det goda samarbetet vi haft med Uppsala kommun, vilket vi är oerhört tacksamma för. Nu går vi in i något nytt och spännande som ska bli intressant att utveckla tillsammans med Västerås stad och våra bandyklubbar i Sverige säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy dam och herr.

Om SM-finalerna i bandy

SM-finalerna i bandy är en av Sveriges största och mest traditionsrika idrottshändelser. Den första herrfinalen spelades 1907 och har genomförts, utan uppehåll, sedan dess. Den har flyttat från naturis till konstfruset, in i arenor och sedan ut igen. Nu börjar ett nytt äventyr för SM-finalerna då de återigen flyttas inomhus. Damfinalen har arrangerats sedan 1973 och i 46 år har damernas och herrarnas finaler arrangerats på samma arena och samma helg. SM-finalerna har spelats en gång tidigare i Västerås, vilket var 1990 på Rocklunda IP. Evenemanget lockar tusentals åskådare från hela landet och är en riktig folkfest för både invånare och publik.

Biljetter

Biljetterna förväntas släppas i början av december.

Logotypen får endast användas efter överenskommelse och om publicering sker i enlighet med anvisningarna i vår grafiska profil. Kontakta vår kommunikationsavdelning för mer information eller läs mer i vår grafiska manual som finns att ladda hem här bland pressmaterialet.

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.