SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna
Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.

Den är gratis. Den är enkel att signa upp på. Och den är lätt att gilla. Så kan SvD Kompakt, den nya tjänst Svenska Dagbladets tagit fram tillsammans med läsarna, beskrivas och som idag lanseras för en bredare publik.
Under de senaste åren har SvD träffat och intervjuat väldigt många nyhetskonsumenter som upplever nyhetsflödet som allt för negativt och krävande. I intervjuerna utkristalliseras en tydlig grupp av mestadels yngre personer, främst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som efterfrågar produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
– Vi har varit nyfikna på den här gruppen för att den ställer delvis nya krav på journalistiska format och idén om vad en förstasida i en app är och kan vara. Så i slutet av förra året satte vi ihop en tvärfunktionell grupp från SvD med uppdrag att experimentera fram en produkt som vi nu ser resultatet av, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef som ansvarat för arbetet.
Gruppen med redaktörer och utvecklare har arbetat som en fristående startup inom SvD. Under arbetet har potentiella läsare intervjuats, prototyper prövats och tonaliteter testats på användare för att utveckla produkten. SvD Kompakt har växt fram genom att kontinuerligt justeras och tweakas mot målgruppen.
– Vi har lärt oss otroligt mycket av läsarna under den här resan. Både vad de vill ha, vad de inte vill ha och vilken tonalitet som känns rätt. Vi är inte färdiga, men det ska bli väldigt spännande att nu fortsätta bygga och utveckla en nyhetsapp som på riktigt utgår från just våra läsares behov, säger Matilda Lundberg, som tillsammans med Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörerna som arbetar med nyhetstjänsten och som nu fortsätter utveckla tjänsten tillsammans med läsarna.
Det är ett nytt sätt att ta del av nyheter som genom SvD Kompakt nu ser dagens ljus – men också ett nytt sätt att skriva och presentera nyheter. De tre dedikerade redaktörerna blir läsarnas guider genom nyhetsdagen. I ett personligt och kurerat liveflöde får läsarna de viktigaste nyheterna snabbt sammanfattade, lästips från internationella medier och ett urval av upplåsta artiklar från Svenska Dagbladet.
Stora angelägna nyheter blandas med lättare ämnen. Ambitionen är att ge läsaren snabb koll på läget, men också ge läsaren möjlighet att landa i korta pauser från nyhetsrapporteringen.
Den stora skillnaden mellan SvD Kompakt och andra nyhetstjänster är tonalitet och nyhetsurvalet som varvas med nya journalistiska koncept. Exempelvis Ett ämne, en minut där Kompaktredaktionen snabbdyker i ett aktuellt ämne och När du har en stund över som lyfter läsvärda reportage.
– Det här är ett bra exempel på vad nya SvD står för. Innovation och nyfikenhet. Vi har utmanat gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska se ut, för att istället experimentera oss fram till en helt annan lösning och en sajt som känns välkomnande för nya läsargrupper. Det här är ett sätt för oss att skapa nya och fler relationer, men också vårt bidrag till att sprida journalistik till fler, säger tf chefredaktör Martin Ahlquist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Johan Strömberg tar plats i styrelsen – lämnar vd-rollen6.12.2023 08:46:00 CET | Pressmeddelande
Podmes grundare och delägare Johan Strömberg förbereder en mjuk sorti från rollen som vd för podcast-tjänsten. Istället kommer han att ta plats i Podmes styrelse. ”Det är rätt tid att göra den här förändringen. Podme har en bra och stark position och jag ser fram emot att i en ny roll vara med och utveckla tjänsten", säger han.
SvD förstärker med fyra nya talanger till redaktionen6.12.2023 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter anställa nya talanger. Jenny Nyman och Alexander Hultman blir breaking news-reportrar och Ahmed Abdigadir reporter på nyhetsredaktionen med särskilt grävfokus. Samtidigt ansluter Linus Sundahl Djerf som fast fotograf på SvD:s visuella avdelning.
Schibsteds Future Report djupdyker i framtiden och i AI5.12.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den tionde utgåvan av Schibsteds årliga trendspaning, Future Report, utforskar AI och hur utvecklingen kommer att påverka våra liv, vårt samhälle och näringslivet. Rapporten tittar också tillbaka i historien för att förstå hur och varför teknologin har gjort att vi är där vi är idag.
SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards24.11.2023 13:16:24 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.
Vinnarna av Schibsteds Power of Journalism-stipendium23.11.2023 17:10:53 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism-stipendiet delades idag ut för första gången. Stipendiet på 30 000 kronor delas i år mellan tre stipendiater med ett gemensamt mål: de vill utveckla sig själva och bidra till att stärka mediebranschen och journalistiken. I år heter stipendiaterna Kattis Folkeson, Pierre Le Fevre och Tilda Wendefors.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum