Houdini Sportswear

Hyr, återanvänd, reparera, köp, prova eller prenumerera: Valet är ditt i Houdini Sportswears nya butikskoncept Houdini Circle

Dela
Det svenska friluftsmärket Houdini Sportswear lanserar ett revolutionerande butikskoncept för att utmana konventioner och förändra konsumtionen för gott. Istället för att varumärket kategoriserar plaggen i uthyrning, återanvändning eller nya kollektioner, är det användaren som väljer att få tillgång till produkten på ett sätt som passar dem.

De svenska nytänkarna inom utomhuskläder Houdini Sportswear har varit en pionjär inom hållbar innovation sedan 1993. Med en kollektion som är 85 % cirkulär för FW23 och banbrytande cirkulära affärsmodeller, inklusive uthyrning och secondhand-försäljning i mer än ett decennium, tar varumärket nu ett aldrig tidigare skådat nästa steg för att ytterligare omforma affärsmodeller. I september slår deras nya butikskoncept Houdini Circle upp portarna, ett sömlöst och användarcentrerat sätt att slå ihop alla varumärkets befintliga verksamheter till en. Användare kan köpa, hyra eller prenumerera på allt från nya till begagnade plagg, inklusive välanvända reparerade plagg och exklusiva omsydda plagg.

Houdini har en lång historia av att uppmuntra sin community till att göra mer med mindre. Deras initiativ Live Large With Less, där varumärket uppmuntrar sina kunder att leva sina liv med en garderob som innehåller endast tio plagg, har skapat ringar långt utanför deras egna kretsar. Houdini Circle utmanar traditionella konsumtionsmönster och fortsätter att sätta användarupplevelsen i centrum och erbjuder därmed ett mer hållbart alternativ till de linjära affärsmodeller som fortfarande råder när det gäller konsumentvaror.

Istället för att varumärket kategoriserar plaggen i uthyrning, återanvändning eller nya kollektioner, är det användaren som väljer att få tillgång till produkten på ett sätt som passar dem. VD Eva Karlsson förklarar: "Efter mer än ett decennium av erfarenhet av cirkulära affärsmodeller och deltagande i vetenskaplig forskning av dessa initiativ, kan vi dra slutsatsen att hållbarhet endast kan uppnås genom en sömlös kombination av affärsmodeller, som är anpassade till individuella behov.”

Att ge sina användare valmöjligheter i hur de får tillgång till sina plagg är meningsfullt ur ett hållbarhetsperspektiv, men det ger också makt till kunden, som annars översvämmas av marknadsföringsbudskap som uppmanar dem att köpa nästa intressanta plagg. Kommer du att använda det varje dag? Då är det vettigt att köpa plagget. Kommer du att använda det intensivt i en vecka per år? Är du inte säker på om det kommer att fungera för det som du har i åtanke? Då kanske det kan vara en bättre lösning att hyra plagget. Alla plagg i butiken, som öppnar portarna i Stockholms livliga hjärta i september, kan hämtas för uthyrning, köpas nya eller köpas begagnade. Naturligtvis är deras sedan länge existerande reparations- och återvinningstjänster också en del av programmet.

Houdini Circle tillgodoser kundernas förändrade behov och liv, samtidigt som inspiration erbjuds till andra företag om kundvård, lönsamhet och planetära gränser. Initiativet kräver en helt ny syn på prissättning, kostnad och värde. Med stöd från Boston Consulting Group arbetar varumärket med ett affärssystem för att stödja det och en ny finansiell struktur för att prissätta plaggen rätt för alla kundalternativ, samtidigt som lönsamheten säkras.

"Poängen med Houdini Circle är inte att göra maximal vinst utan att skapa maximalt värde för alla intressenter. Det är vad vår verksamhet handlar om. Hållbarhet och bra affärer går hand i hand. Det här initiativet är inget undantag,” säger Eva Karlsson.

Målet med Houdini Circle är att göra Houdinis produkter mer tillgängliga för fler människor i linje med företagets värderingar och etiska standarder. Med start i Stockholm i höst kommer Houdini att pröva konceptet innan det förhoppningsvis utökas till andra marknader. En radikalt annorlunda klädindustri är möjlig och med Houdini Circle tar det svenska varumärket oss ett steg närmare.

"Än så länge är de flesta hållbarhetshistorier fokuserade på produktion, med varumärken som fortfarande förlitar sig på en speciell affärsmodell som framställs som hela lösningen. Om vi verkligen vill förändra vår bransch, måste vi börja erbjuda seriöst bättre alternativ till det som finns där ute och se till att dessa alternativ är tillgängliga för fler människor.” Eva fortsätter: "Vi tror att nyckeln till det är att sätta vår användare främst. Houdini Circle är ett initiativ som gör att vi kan erbjuda bättre service till våra användare och erbjuda företag ett annat sätt att bli lönsamma.”

Houdini Circle öppnar på Norrlandsgatan 12, Stockholm, den 28 september 2023.

Nyckelord

Kontakter

Angelica Molin, angelica.molin@houdinisportswear.com

Bilder

Länkar

Om

Houdini Sportswear
Finnboda Varvsväg 16
131 72 Nacka

https://houdinisportswear.com/

Det här är Houdini — en brokig samling äventyrare, konstnärer, designers och ingenjörer som utforskar framtidens funktionskläder. Ända sedan Houdini utvecklades från ett projekt bland klätterkompisar till ett företag 1993 har företaget arbetat ansvarsfullt.

Houdini erbjuder en komplett garderob av progressiva funktionskläder för livet utomhus och en live-large-with-less-livsstil. Företaget har sin bas i Stockholm och produkterna finns att köpa hos utvalda återförsäljare världen över.

Som innovatörer av hållbar design och som pionjärer av cirkulära affärsmodeller vill Houdini inspirera och möjliggöra för fler att kunna uppleva vår planets hela storslagenhet och transformera vårt sätt att leva för att återknyta banden mellan människan och naturen.

Forward to Nature.

 

Följ Houdini Sportswear

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye