E-handeln utvecklas sämre än handeln totalt i augusti
Svensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 1 procent jämfört med samma månad föregående år men ökade med 3 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

Augusti månads negativa e-handelsutveckling i Sverige innebär att omsättningen minskat i e-handeln sex av åtta månader hittills i år jämfört med fjolårets jämförelsemånader. Totalt under året från januari till och med augusti har omsättningen i e-handeln i Sverige minskat med 4 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är minskningen 3 procent.
Det innebär att e-handeln i löpande priser utvecklas sämre än handeln totalt när även försäljning i butik inkluderas. Volymförsäljningen bedöms, eftersom inflationen fortsatt är betydligt högre än normalt, ha minskat med minst 10 procent hittills i år i e-handeln.
- Många konsumenter fortsätter att jaga lägsta pris på nätet men vänder sig också i allt högre grad till starka varumärken som de har en relation till och som lyckas ge rätt form av erbjudanden vid rätt tidpunkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
- Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg.
För fjärde månaden i rad var det fler som e-handlade än under samma månad förra året. Det genomsnittliga köpbeloppet har dock minskat betydligt i år jämfört med 2022 vilket medfört att också omsättningen i e-handeln minskat flertalet av årets månader.
Vissa branscher står dock emot konjunkturen bättre än andra. Kläder och skor hade exempelvis en stark augustimånad och har vuxit med 9 procent i omsättning hittills i år.
- Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generative AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Vår främsta uppgift är att påverka och förbättra villkoren för handelns företag för att på så sätt bidra till att stärka handeln och öka medlemsföretagens lönsamhet.
Vd för Svensk Handel är Sofia Larsen och ordförande är Anders Svensson.
Svensk Handel (Swedish Trade Federation) is the employers’ organization serving the entire trade and commerce sector. We represent commercial enterprises on issues concerning employment and economic policy. Svensk Handel is tasked with creating the best trading conditions for commercial enterprises of all sizes. We unite 9000 member companies and around 300 000 employees, active across various branches of retail and wholesale trade.
Sofia Larsen is CEO of Svensk Handel and Anders Svensson is the Chairman of the board.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelskartan – så handlar Sverige22.5.2025 10:03:54 CEST | Pressmeddelande
För att förtydliga handelns betydelse och underlätta i planeringen av framtidens hållbara städer både nationellt, regionalt och lokalt tar Svensk Handel nu fram ny statistik om var kunderna väljer att handla i Sverige.
Tvåsiffrig e-handelstillväxt för andra månaden i rad22.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för april månad till 14,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 13 procent jämfört med april 2024.
Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord20.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fler mammor än på länge vill gärna bli bjudna på middag när Mors dag ska firas. Samtidigt ökar intresset för både smycken och skönhetsprodukter. Och det märks – i år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”16.5.2025 10:22:03 CEST | Pressmeddelande
I över tre år har Ukraina befunnit sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader. Främst i form av mänskligt lidande men också av ekonomisk karaktär. Därför presenteras idag ett gemensamt initiativ vid namn Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum