TMF om budgeten: “Uteblivna byggsatsningar riskerar spridning till fler branscher”

Trä- och Möbelföretagen, TMF, välkomnar regeringens budgetsatsningar på bostadsbyggandet, minskad regelbörda och yrkesutbildningar, men saknar ordentliga insatser för att mildra byggkrisen som redan riskerar att ta med sig allt fler branscher i raset.
“Det här räcker inte. Regeringen måste leverera på den reformsatsning man aviserade när man tillträdde - i synnerhet nu givet det allvarliga läget”, säger David Johnsson, vd på TMF.

David Johnsson - vd på TMF.
David Johnsson - vd på TMF. Foto: Juliana Fälldin Trä- och Möbelföretagen (TMF)

- Jag ser positiva nyheter på tre områden: bostadsbyggandet, förenklingsområdet och kompetensförsörjning men det räcker inte på långa vägar. Framför allt saknar jag ordentliga satsningar för att mildra den byggkris som våra branscher just nu är mitt uppe i - här måste regeringen leverera på den reformsatsning man aviserade när man tillträdde, i synnerhet nu givet det allvarliga läget, säger David Johnsson, och lyfter behovet av kraftfulla åtgärder på både kort och lång sikt för att hindra att byggkrisen sprider sig till fler branscher:

- Vi ser minskade orderingångar inom till exempel kök-, bad-, fönster- och dörrföretag och det är såklart ett resultat av den vikande konjunkturen och den inbromsning vi sett på framför allt bostadsmarknaden, men även byggsektorn i stort.

För att få fart på byggandet vill TMF bland annat se ökade incitament för både privata och offentliga aktörer att bygga fler bostäder, skattelättnader för investeringar i bostadsutveckling och krafttag för få stopp på de långa byråkratiska processer som ofta försenar byggprojekt.

Det är sedan tidigare känt att regeringens budget, som presenterades i sin helhet idag, innehöll  en bonus till kommuner som vill omvandla kontorslokaler till bostäder, samt skapa ekonomiska incitament för kommuner att planlägga byggandet av småhus. Regeringen ger Boverket i uppdrag att kartlägga byggbar mark för småhus, samt undersöka i vilken utsträckning kommuner faktiskt upplåter tomter för småhusbyggande. Även rut- och rotavdragen kommer att höjas från 50 000 kronor till 75 000 kronor under nästa år. Ett önskvärt tillägg hade varit ett särskilt rotavdrag för nyproduktion, en fråga som TMF drivit länge.

Regeringen har även presenterat ett nytt reformpaket för att minska regelbördan för svenska företag. Det innebär bland annat att ett förenklingsråd inrättas samt att myndigheter och länsstyrelser ges i uppdrag att se över lagstiftning och tillämpning som leder till kostnader för företagen.

- På TMF har vi länge arbetat för en bättre samordning för regelförbättringsarbete. Men för att företagens regelbörda ska minska krävs att de förslag som råden kommer omsätts i konkreta handlingar. Annars är risken stor att de nya råden blir ännu en papperstiger, säger David Johnsson.

Bristen på gymnasialt yrkesutbildade är en flaskhals på den svenska arbetsmarknaden, inte minst inom trä- och möbelindustrin. I budgeten sjösätter regeringen en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning som syftar till att skapa bättre förutsättningar för företagen att anställa medarbetare med rätt kompetens.

- Som det ser ut idag går den övervägande delen av pengarna för yrkesvux till den kommunala sektorns kompetensbehov, avslutar David Johnsson.

Mer om TMF och budgeten

Ännu ett positivt budgetbesked för småhus efter TMF:s påtryckningar

”Genomslag för TMF i regeringens budget”

”TMF välkomnar regeringens regelförenklingspaket”

”Regeringen ger klartecken för etableringsjobben”

”Bättre yrkesutbildning och fler utbildningsplatser i regeringens budget”

David Johnsson - vd på TMF.

Om oss

Trä- och Möbelföretagen, TMF, är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin.  Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. ”Vi bygger och inreder Sverige”. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.

TMF på Stockholm Furniture Fair 2024: Cirkulär installation och samtal på scen1.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen togs fram av Färg & Blanche för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel och visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte. Det cirkulära temat går även igen i ett av de samtal TMF arrangerar på mässan.

TMF välkomnar nytt räntebesked: ”Glädjande nyhet att prognosen ser ut att vända uppåt”23.11.2023 10:36:08 CET | Pressmeddelande

Torsdagens räntebesked, med oförändrad styrränta, är positiva nyheter för svensk industri i allmänhet – och TMF:s hårt drabbade medlemsföretag i synnerhet. Någon omedelbar konsumtionsfest är inte att vänta för svenska hushåll, men framtidsutsikterna har förbättrats i takt med att inflationstrycket avtagit och räntechocken klingat av. Nu spår prognosmakarna en ökad tillväxt nästa år, vilket är ett positivt besked för svensk trä- och möbelindustri.

TMF på Stockholm Furniture Fair 2024: Återanvänd installation av designduon Färg & Blanche blir mässmötesplats9.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen tog Färg & Blanche fram för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel och den visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte.