Grammisvinnaren Cleo frontar Škodas nya kampanj
Škoda följer upp fjolårets uppmärksammade designkollektion tillsammans med svenska Rave Review genom ett samarbete med prisbelönade artisten Cleo. Temat för den nya kampanjen är att utforska kärnan i resorna vi gör och varför vi gör dem.

I veckan premiärvisas Škodas nya reklamfilm inom ramen för kampanjkonceptet ”Inom räckvidd”. Kampanjen handlar om att lyfta fram kärnan i resorna vi gör och varför vi gör dem, något som illustreras genom ett samarbete med prisade musikern Mirjam Nathalie Missaoui, mera känd under artistnamnet Cleo. Ambitionen är att fortsätta förflyttningen av Škoda till ett modernt, engagerande och överraskande varumärke.
- Vi befinner oss på en spännande varumärkesresa, rustade med en innovativ bilflotta och där samarbeten med inspirerande personer i rörelse är en naturlig del av strategin. För oss är Cleo en perfekt partner; hennes närhet till publiken, moderna och kompromisslösa uttryck, och engagerande uppriktighet är unik, säger Stefan Nygren, marknadschef på Škoda Sverige.
I kampanjfilmen ser vi Cleo köra en Škoda Enyaq Coupé RS, en sportig helelektrisk bilmodell som lanserades under förra året, och vi får följa med henne på en resa som illustrerar hennes behov för att finna inspiration, något som både ligger till grund för och möjliggör hennes skapande.
Om Škoda
Škoda vill hjälpa världen att leva smartare. Därför har Škoda tydliga prioriteringar i sin strategi för framtiden där elektrifiering, digitalisering och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald står i fokus. Škoda har tillhört Volkswagen-koncernen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med koncernen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor. Škoda sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.
Om Cleo
Cleo har varit aktiv inom den svenska hiphop-scenen länge, men hennes första fullängdsalbum ”Missaoui” släpptes först 2022. Albumet blev prisat av såväl fans som kulturmedia för sin ärlighet, mognad och närhet till känslor. Hon fick tre nomineringar i kategorierna Album, Textförfattare och Årets HipHop vid årets Grammis och vann pris för det sistnämnda. Utöver sin musikkarriär är Cleo en av grundarna till Femtastic, ett nätverk för kvinnor inom musik- och kulturindustrin, samt den ideella medlemsorganisationen FATTA, som arbetar för samtycke och ett samhälle fritt från sexuellt våld.
Nyckelord
Kontakter
Viktor AsplundPress- och SponsoransvarigŠkoda Sverige
Tel:+46 70-2 406 531viktor.asplund@skoda.seBilder

Länkar
Škoda Auto
- Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next Level Škoda”-program för framtiden: att utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.
- Erbjuder för närvarande sina kunder nio personbilserier: Fabia, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq och Enyaq. - Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.
- Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
- Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.
- Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum