En varsam uppdatering av ett klassiskt varumärke
Det är åtta år sedan Mariestads uppdaterade sin design, men nu är det dags. Man lyfter hantverk och tradition till en tidlös tradition, stilfull och aktuell i tiden. Designbyrån Neumeister har gjort en varsam uppdatering för att inte tappa igenkänningen hos Mariestads målgrupp. Detta är ett klassiskt varumärke som inte ska göra för stora förändringar åt gången. Utrullningen av nya Mariestads påbörjas vecka 40.
![](/data/images/public/1379347/3372927/ed88c23a-d047-4e08-9963-affa932d7c9e-w_720.png)
2022 såldes det 14,5 miljoner liter Mariestads på Systembolaget, det näst största ölmärket på Systembolaget. Mariestads växlar hela tiden med kreativa reklamfilmer som ”en öl på det”, eller när Peter Stormare var livsnjutaren som drack Mariestads. Det har byggt varumärket och har blivit en riktig klassiker sedan lanseringen 2000. Men nu har det blivit dags att uppdatera varumärket till en mer tidlös och stilfull etikett som känns mer i tiden.
– Bakgrunden är att vi behöver fräscha upp Mariestads. Vi har sett på konsumentundersökningar att Mariestads kan uppfattas som ett lite mossigt och inte så aktuellt varumärke. Den befintliga designen har dock gjort sitt jobb under de senaste åren och drivit oss mot den position som vi önskar men nu är tiden mogen för en uppdatering så att vi uppfattas som ett varumärke i tiden, säger Maria Berggren, produktchef på Spendrups.
Det blir en mjuk övergång till den nya designen som börjar rulla ut från Spendrups från och med vecka 40 och av hållbarhetsskäl kommer inget gammalt material kommer kasseras.
För mer information, kontakta:
Maria Berggren, produktchef för Mariestads. 076-541 50 33
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seSpendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
Heineken® Silver – en premiumlager för den nya generationen öldrickare29.5.2024 16:01:18 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren och i takt med att fler konsumenter efterfrågar dryck av lägre alkoholhalt lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Med en fräsch och uppfriskande smak, mindre bitterhet och en alkoholhalt på fyra procent är ölen skräddarsydd för den nya generationen öldrickare.
Heineken® Silver kommer till Sverige29.5.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Ölen är en lätt och fräsch tolkning av den klassiska, nederländska favoriten Heineken® Original med en frisk smak och lägre alkoholhalt på fyra procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum