Läsutmaningen sätter lästräning på agendan – över 1500 klasser anmälda

Dela

En fjärdedel av Sveriges fjärdeklassare har registrerat sig för "Den stora läsutmaningen", ett initiativ som syftar till att främja läslust och läskondis bland eleverna. Utmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren med målet att bidra till att läsning blir en vardagsvana.

– Läsförmåga och ordförståelse är grunden för att våra barn ska förstå samhället och omvärlden, säger Ylva Hällen, tävlingsledare för Den stora läsutmaningen 2022. Initiativ som läsutmaningen blir allt viktigare i en tid då alla elever inte har tillgång till skolbibliotek.

Läs hela pressmeddelandet!

Följ Adlibris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adlibris

Bokåret 2025 – böckerna som sålde mest under 202512.12.2025 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Året börjar gå mot sitt slut och med det stängs bokkapitlet för 2025. När vi bläddrar igenom bokåret ser vi att en expedition från 1897 fångar svenskarnas nyfikenhet, och att klassiker åter väcks till liv genom nya målgrupper. Efterfrågan på verktyg för personlig utveckling har fått uppsving och flera trender på sociala medier speglas på topplistorna. Adlibris har samlat årets boktrender och de titlar som sålt bäst i Sverige under året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye