Svenska Brottningsförbundet

Jonna Malmgren Brottas om Brons och OS-plats på VM

Belgrad, Serbien – Ikväll är det spänningens stund när hela brottningens värld riktar sina blickar mot Belgrad där världsmästerskapen i brottning pågår just nu. Bland de skickliga idrottarna finns Jonna Malmgren från Bergania BK, som tävlar i 53 kg-klassen. Efter fyra tuffar matcher så är det klart att Jonna kommer att brottas om medalj ikväll när hon går upp i bronsmatchen.

Detta världsmästerskap är inte bara en strävan efter titeln, det är också det första steget mot att förverkliga en olympisk dröm vid OS 2024 i Paris. Endast de fem bästa säkrar en efterlängtad plats till de olympiska spelen.

Jonna inledde detta världsmästerskap med kraft och beslutsamhet när hon igår steg in i ringen mot Otgonjargal Ganbaatar från Mongoliet. Med imponerande färdigheter och en stark kämparanda dominerade Jonna matchen och säkrade segern med ett slutresultat på 6-3.

Efter denna triumf mötte hon kanadensiskan Samantha Stewart och fortsatte att visa upp imponerande brottning. Matchen var tuff och jämn, men Jonna höll huvudet kallt och vann matchen med 2-1.

När kvartsfinalen närmade sig stod Jonna inför en stor utmaning i form av den tidigare OS-trean, Vanesa Kaladzinskaya. Efter en intensiv kamp och en jämn match besegrades Jonna av Kaladzinkaya. Den tidigare OS-trean lyckades därefter vinna nästa match och gick därmed vidare till final.

För Jonna var detta inte slutet på resan, då Kaladzynkaya gick till final så fick hon chans till återkval. Även där visade Jonna fantastisk beslutsamhet när hon besegrade ungerskan på fall och säkrade sin plats i bronsmatchen som kommer att äga rum ikväll runt kl 18:30, lokal tid.

En seger i bronsmatchen ger inte bara en plats på prispallen under världsmästerskapen utan innebär också en åtråvärd biljett till OS 2024 i Paris.

Följ Svenska Brottningsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Brottningsförbundet