Stöd till drabbade av konflikten i Nagorno- Karabach

Situationen i regionen Nagorno-Karabach är allt mer kritisk efter den senaste tidens utveckling och ett stort antal människor är i behov av humanitärt stöd. Styrelsen för internationellt utvecklingsarbete, Sida, ger nu ett stöd på 15 miljoner kronor till Internationella Rödakorskommittén (ICRC) för att möta människors akuta behov bland annat med sjuktransporter, mat och kontantbidrag för att kunna köpa det nödvändigaste.

Sida ger ett stöd till Internationella Rödakorskommittén, ICRC, som ska gå till sjuktransporter, mat och kontaktstöd. Foto: ICRC

- Situationen i Nagorno-Karabach är ytterst bekymmersam. Människor som genomlidit månader av isolering är i behov av mat och mediciner. Genom Sidas stöd kan ICRC fortsätta sitt viktiga arbete och stötta människor. De har även utökad beredskap om säkerhetssituationen skulle förvärras ytterligare, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära bistånd.

I regionen Nagorno-Karabach i Azerbajdzjan är en majoritet av invånarna etniska armenier. Lachin-korridoren som är den enda landsvägen som förbinder Nagorno-Karabach med Armenien har varit helt eller delvis blockerad under de senaste nio månaderna.

Den 19 september inledde Azerbajdzjan en militär insats i Nagorno-Karabach, med dödade och skadade civila som följd. Bristen på mat och mediciner gör livet svårt för de cirka 120 000 människor som är bosatta i området. Sverige har nu genom Sida beviljat stöd på 15 miljoner kronor till ICRC som i dag är den enda organisationen med tillträde till Nagorno-Karabach.

Stöd till nyuppkomna kriser

Internationella rödakorskommittén (ICRC)

ICRC är Sidas största humanitära partnerorganisation och får i dag finansiellt stöd till fler än 20 kriser runt om i världen. Utöver det, får ICRC ett ytterligare stöd från Sida som gör det möjligt för ICRC att snabbt göra insatser vid nyuppkomna, kraftigt förvärrade eller underfinansierade humanitära kriser.

Sidas humanitära bistånd

Två sorters bistånd | Sida

Nytt projekt på västra Balkan ska minska kompetensgapet och skapa jobbmöjligheter för kvinnor och ungdomar28.6.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Ungdomsarbetslösheten är hög i länderna på västra Balkan samtidigt som det råder en stor brist på mekaniker och lastbilschaufförer. För att bidra till en lösning ska Sverige genom Sida, tillsammans med Helvetas och Volvo Group, samarbeta kring yrkesutbildning baserad på fordonsindustrins behov. Stor vikt ska läggas på att få in unga kvinnor och ungdomar på arbetsmarknaden och i transportsektorn. Projektet ska fokusera på hållbara och miljövänliga lösningar, med betoning på de färdigheter som krävs för att hantera den gröna tekniken i dagens lastbilar.

Mer humanitära stöd till världens svåraste kriser27.6.2024 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fler krig, konflikter och naturkatastrofer driver på de allt svårare situationerna i många länder och allt fler människor behöver humanitärt stöd. Allt fler barn riskerar undernäring och ett stort antal människor lever på flykt. Sverige genom Sida bidrar nu ytterligare med 200 miljoner till svårt drabbade i åtta länder – Sudan, Myanmar, Bangladesh, Nigeria, Colombia, Burkina Faso, DR Kongo och Zambia - för att bidra med stöd till de allra värst drabbade.