Redovisningskonsulten är företagens favorit

Få, om ens någon, leverantör gör Sveriges företagare mer nöjda än en Auktoriserad Redovisningskonsult. Redovisningsbyråer tillsammans med lönebyråer slår banker, revisionsbolag och bemanningsbolag. Det visar Svenskt Kvalitetsindex senaste stora branschstudie som mäter kundnöjdheten avseende Redovisningstjänster 2023. Rapporten släpps i dag onsdag 27 september, under mässan Ekonomi & Företag på Kistamässan.

– Image. Förtroende. Produktupplevelse. Tjänster. Initiativförmåga. Det är mycket som bidrar till redovisningsbranschens extremt höga totalbetyg även 2023. En faktor som sticker ut för att säkra framtida toppbetyg är hållbarhetsredovisning. Det vill svenska företag ha hjälp av sin redovisningsbyrå med, konstaterar Johan Parmler, VD för SKI.

Branschorganisationen för Redovisningskonsulter och Lönekonsulter, Srf konsulterna, har länge framhållit vikten av proaktivitet och digitalisering hos byråerna – i kombination med personlig service. Att det är vad svenska företag efterlyser visades under pandemin, då förra undersökningen gjordes. Auktorisationen har en avgörande betydelse i valet av leverantör och kunder som tar hjälp av Auktoriserade konsulter är ännu nöjdare.

– Då, 2021, fick branschen också höga betyg, bland annat för att lönekonsulterna och redovisningskonsulterna snabbt hjälpte Sveriges företag att få del av pandemistöden. Mot den bakgrunden är det extra glädjande att branschen nu når ännu högre nivåer. Företagen prioriterar välkänd kompetens och etablerade affärsrelationer för att det ger resultat och trygghet även i denna oroliga tid. Det är också inom områdena proaktivitet och lönsamhetsanalys vi ser en mycket tydlig ökning i årets resultat, konstaterar Lena Lind, Förbundsdirektör och vd vid Srf konsulterna.

Undersökningen

957 slumpmässigt utvalda företagare intervjuades på telefon augusti/september 2023.

SKI använder en skala från 0 till 100. 0-60 är underkänt. 61-75 är godkänt. 76-100 är väl godkänt.

2023 gav företagskunderna sin leverantör av redovisningstjänster och/eller lönetjänster 77,4 i betyg. Revisionsbolag: 75,8. Bemanningsbolag: 71,9. Företagsbank: 69,9.

Information och analys

Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex, (SKI). johan.parmler@kvalitetsindex.se. 073/151 75 98.

Johan Parmler
Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex
Lena Lind, VD och Förbundsdirektör, Srf konsulterna.
VD och Förbundsdirektör, Srf konsulterna. Foto: Malin Sydne

Nytt verktyg hjälper företag att komma igång med hållbarhetsredovisningen12.6.2023 11:28:02 CEST | Pressmeddelande

Nu lanseras NSRS Entry level som gör det ännu enklare för mindre företag att redovisa sitt hållbarhetsarbete. NSRS, Nordic Sustainability Reporting Standard, är en nordisk standard som tagits fram av NAF, Nordic Accountant Federation. NSRS har funnits på marknaden sedan oktober 2021 och möjliggör för små och medelstora företag att redovisa sitt hållbarhetsarbete på ett tydligt sätt.

Öppet brev till YH-myndigheten: Högre krav på lönekompetens14.3.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Lönebranschen genomgår en stor förändring, dagens och framtidens efterfrågade kompetenser skiljer sig från de som var aktuella för ett antal år sedan. Branschen bidrar till ett hållbart samhälle och skapar bra konkurrensförutsättningar för det svenska näringslivet. Förändringar i struktur, teknik och regelverk påverkar samhället såväl som de som arbetar med löneprocessen. Samtidigt är det tydligt att förståelsen för löneprocessen och den kunskap som det kräver är avgörande i den framtida rekryteringen. Att det finns utbildningar som stärker lönekompetensen är väldigt viktigt.