Ny lag om samordningsnummer väntas stärka den fria rörligheten

EU-medborgare som flyttat till Sverige har haft svårt att leva här utan ett personnummer. Men nu har en ny lag börjat gälla som kan komma att förbättra den fria rörligheten för EU-medborgare i Sverige.

Charlotte von Mentzer, samordnare för Solvit Sverige.

– Den nya lagen är ett konkret steg mot att förbättra efterlevnaden av EU-rätten i Sverige. Det innebär att EU- eller EES-medborgare med en viss nivå av anknytning till Sverige får bättre förutsättningar att tillvarata sina rättigheter, säger Charlotte von Mentzer, EU-rättsjurist vid Kommerskollegium och samordnare för Solvit Sverige.

Solvit hjälper företag och personer som stöter på problem med den fria rörligheten på EU:s inre marknad. Solvit Sverige finns på Kommerskollegium och har under flera år fått in anmälningar från personer som fått problem eftersom de saknar personnummer.

Ny lag från september

Att ha ett personnummer är ofta en förutsättning för att kunna använda tjänster i det svenska samhället, både i den privata och i den offentliga sektorn.

Men nu i september 2023 trädde en ny lag i kraft, Lagen om samordningsnummer. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning som kan utfärdas till personer som bor i Sverige men som inte är folkbokförda här. Den nya lagen syftar till att stärka det svenska systemet för samordningsnummer.

Tre nivåer av samordningsnummer

En förändring är bland annat att det nu finns tre olika nivåer av samordningsnummer, jämfört med tidigare då det bara funnits en nivå. För att få den säkraste nivån, ett så kallat styrkt samordningsnummer, krävs bland annat att man kan styrka sin identitet genom att inställa sig personligen hos Skatteverket.

– Genom att det ställs nya identitetskrav för att få ett styrkt samordningsnummer kommer det numret anses vara säkrare. Det kommer öka chansen att den typen av samordningsnummer likställs med ett personnummer och därmed används av fler aktörer i svenska samhället, säger Charlotte von Mentzer.

Mer om vilka frågor Solvit Sverige hanterar kan du läsa i Solvits årsrapport.