Elgiganten tågar in på het begagnatmarknad med mobiltelefoner
Dagens konsumenter vill se fler företag som arbetar med återbruk och att öka livslängden på produkter, visar en färsk sifo-undersökning. Samtidigt riktar Elgiganten fokus mot den växande begagnatmarknaden och erbjuder nu begagnade mobiltelefoner. Satsningen är en del av hemelektronikkedjans långsiktiga strategi om att skapa mer cirkulära affärsmodeller inom produkter och tjänster.

Enligt en ny sifo-undersökning svarar nära hälften av svenskarna att det är viktigt att företag arbetar med återbruk – det vill säga att förlänga livslängden på produkter. Samtidigt växer marknaden för begagnade mobiltelefoner. Hemelektronikkedjan Elgiganten breddar nu sitt fokus och erbjuder nu inte bara nya mobiltelefoner – utan även begagnade.
Elgiganten börjar sälja kvalitetssäkrade begagnade iPhones i 14 olika varianter som kontrolleras grundligt, rensas från alla data och repareras vid behov. Utöver att erbjuda iPhones planerar bolaget att bredda utbudet på begagnat med Androids och läsplattor samt andra produkterkategorier.
- Vi vill göra elektronik tillgänglig för fler, särskilt när många hushåll har en mer ansträngd ekonomi. Begagnade produkter får en ny start och säljs till ett rimligt pris, samtidigt som kunderna får vara en del av en cirkulär modell. Det ser vi är framtiden för elektronikbranschen, där Elgigantens mål är att 10 procent av försäljningen ska komma från begagnade produkter och cirkulära tjänster till år 2028, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Bolaget utmanar flera konkurrenter med sitt nya erbjudande, men så också en otrygg andrahandsmarknaden, dit många konsumenter vänder sig till för mobiltelefoner idag. Där säljs begagnade produkter privat utan tryggt konsumentskydd eller reklamationsrätt, vilket på sikt kan leda till ett stort slag mot köparens plånbok om något fel uppstår. Elgiganten erbjuder däremot både samma trygghet och kundgarantier som vid köp av en helt ny produkt.

Om undersökningen
Sifo-undersökningen innefattar svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 70 år som under april och maj 2023 intervjuats ur Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Siffrorna presenteras i rapporten Svenskar och hållbarhet 2023, i samarbete med Elgiganten och Öresundskraft.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@giganten.seOm oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum