SVERIGEPREMIÄR FÖR NYA ABARTH 500E: MER ABARTH ÄN NÅGONSIN
- Nya Abarth 500e är "mer Abarth än någonsin" tack vare sin elektriska arkitektur, förbättrade viktfördelning, förbättrade vridmoment och bredare hjulbas.
- Abarth fortsätter att vråla: Nya Abarth 500e erbjuder Sound Generator-funktionen, som återger det legendariska ljudet från Abarth-motorn.
- Lanseringsutgåvan "Scorpionissima"; en exklusiv iögonfallande, fullutrustad lanseringsversion i begränsad upplaga.

Nya Abarth 500e är mer Abarth än någonsin. Genom att kombinera prestanda, elektrisk kraft, stil och ett nytt kraftfullt ljud förvandlar den nya ”Skorpionen” avancerad teknik till adrenalin och prestanda. Tack vare sin elektriska arkitektur, förbättrad viktfördelning, bättre vridmoment och en bredare hjulbas är nya Abarth 500e snabbare och mer underhållande än någonsin.
Nya Abarth 500e är utrustad med ett 42-kWh-batteri och en kraftfull e-motor som genererar 113,7kW/ 155hk. 0–100 km/h nås på enbart 7 sekunder. Den ståtar med klassens bästa acceleration och under tiden säkerställer den nollutsläpp under körning.
3 KÖRLÄGEN: TURISMO, SCORPION STREET OCH SCORPION TRACK
Tre exklusiva körlägen är tillgängliga– Turismo, Scorpion Street och Scorpion Track – vilket ger kunderna total frihet att förbättra den sportiga uppställningen och släppa lös kraften i sin Abarth.
Turismo-läget möjliggör mjukare acceleration och lägre effekt (maxeffekt 100kW istället för 113kW, vridmoment 220Nm istället för 235Nm) för en effektiv men spännande körupplevelse.
Scorpion Street-läget erbjuder högsta prestanda samtidigt som den regenerativa bromsningen maximeras.
Scorpion Track-läget är designat för dem som letar efter högprestanda.
DEN UNIKA LJUDUPPLEVELSEN
För Abarth har ljudet alltid haft en central roll. Utöver en enkel teknisk funktion har den blivit ett kreativt verktyg för att uttrycka en distinkt och lekfull stil. Med sin höga prestanda och djärva stil är Abarth 500e den enda småbilen som erbjuder en uppslukande ljudupplevelse för dem som vill köra på el utan att ge upp det berömda och omisskännliga Abarth-vrålet som har följt generationer av passionerade förare och alltid varit synonymt med kraft och prestanda.
Varje gång bilen slås på eller av återger Key On/Off-systemet ett ”gitarr-riff” inne i kupén - ett ljud som omedelbart ger föraren en riktig Abarth-sensation. Till och med AVAS-ljudet (Acoustic Vehicle Alert System) avger ett specifik Abarth ljud, som känns igen av alla Scorpion-fans. När föraren överstiger 20 km/h, spelas en unik gitarrmelodi som återspeglar själen av en Abarth.
Slutligen är nya Abarth 500e den första och enda stadsbilen som kan utrustas med en ljudgenerator för den som inte vill ge upp Abarths signatur – det omisskännliga Abarth-”vrålet”. Ljudgeneratorn ackompanjerar motorns prestanda och återger troget ljud likt en Abarth med bensinmotor. Designat för att erbjuda alla de känslor som varje Abarthist söker när han eller hon kör en Abarth. Ljudgeneratorn kan sättas på/stängas av när bilen står stilla.
UPPLADDNINGSHASTIGHET
För att minimera laddningstiden är nya Abarth 500e utrustad med 85-kW snabbladdningssystemet. På mindre än 5 minuter kan Abarth 500e ladda upp en tillräcklig energireserv för daglig körsträcka (cirka 40 km). När du har bråttom når snabbladdningen 80 % av räckvidden på bara 35 minuter. Abarth 500e har en elektrisk räckvidd på upp till 265 km (WLTP, blandad körning).
NYA DESIGNELEMENT FÖR EN DISTINKT OCH SPORTIG STIL
Nya designelement ger nya Abarth 500e en unik men ändå djärv stil som hämtar inspiration från det förflutna men som även ger en ännu större spänning till hela körupplevelsen. Den nya moderniserade och elektrifierade ”Scorpion”-logotypen gör sin debut i nya Abarth 500e och projicerar varumärket in i en ny era.
I exteriören uttrycker sig Abarth 500e genom; ny sportig stötfångare, bakre diffusor, dedikerade lättmetallfälgar och nya ”ögonlock” i Titanium Grey-finish. Den sportiga karaktären förstärks också av Full-LED-strålkastarna, ny Abarth signatur i fronten samt elektrifierad Scorpion-logotyp på bakskärmen.
Stil och sportighet får sitt fullaste uttryck ombord på Abarth 500e vilket kan ses i flera detaljer: från den mörka kupéatmosfären till den nya Poison Blue-remmen för framsätesfällning. Kombinationen av premiummaterial och sportiga designelement skapar en unik och exklusiv känsla.
ABARTH 500E SCORPIONISSIMA: EN FULLUTRUSTAD LANSERINGSUTGÅVA
Nya Abarth 500e Scorpionissima är en exklusiv, fullutrustad och iögonfallande lanseringsutgåva som tillverkas i endast 1949 exemplar (25 st till Sverige), ett antal som hyllar varumärkets födelseår. Den erbjuds både som coupé och cabriolet och kommer i två nya färger- Acid Green eller Poison Blue. Scorpionissima är top-of-the-line versionen av 500e och känns omedelbart igen tack vare de unika sidodekalerna med ett digitalt mönster. Abarth 500e Scorpionissima når de svenska återförsäljarna i slutet av september 2023 och erbjuds till kampanjpris fr. 509.000 kr.
500e Scorpionissima är utrustad med bl.a;
• 18” Titanium Grey lättmetallfälgar
• Fast glastak
• Mörktonade rutor
• Sportpedaler
• Instrumentbräda i Titanium Grey /Alcantara
• Dörrtrösklar av stål
• Sportsäten i Alcantara
• Uconnect 10,25 pekskärm 3D NAV
• Trådlös Apple CarPlay / Android Auto
• JBL Premium ljudanläggning 320 watt
• Sound Generator
• ADAS Nivå 2
REK.CA PRISER
Modell Version Effekt Rek.ca priser
500e 42 kWh, 155 hk 489.900 kr
500e Turismo 42 kWh, 155 hk 529.900 kr
500e Scorpionissima 42 kWh, 155 hk 509.900 kr – Kampanjpris
500e Cabrio 42 kWh, 155 hk 524.900 kr
500e Cabrio Turismo 42 kWh, 155 hk 564.900 kr
500e Cabrio Scorpionissima 42 kWh, 155 hk 544.900 kr – Kampanjpris
OM ASTARA: FÖRETAGET FÖR ÖPPEN MOBILITET
Astara Ital Sweden AB ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep till Sverige.Vi är ett mobilitetsföretag, med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på mer än 5 miljarder euro 2022 erbjuder Astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av dataintelligens och astara-plattformen.
Allt detta är tack vare Astaras mångsidiga team, med mer än 25 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien.
För mer information om astara, besök www.astara.com
Nyckelord
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sverige / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande8.4.2025 10:26:10 CEST | Pressmeddelande
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025 I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile. Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum