Ingrid Bonde lämnar Alecta

Ingrid Bonde har idag meddelat att hon med omedelbar verkan lämnar posten som styrelseordförande i Alecta.

”I ett läge där det blivit allt för stort fokus på min person har jag bestämt mig för att avgå. Med ny VD och nya ledningspersoner på väg in står Alecta väl rustat för sina utmaningar. Jag behöver nu ägna min tid och min kraft åt min familj och mina övriga uppdrag”, säger Ingrid Bonde.

Styrelsens förste vice ordförande, Jan-Olof Jacke, inträder nu som styrelseordförande fram till att ny ordförande väljs.

”Ingrid Bonde har, inte minst under perioden som arbetande styrelseordförande, med stor hängivenhet och personlig uppoffring arbetat för Alectas bästa och för detta vill jag framföra mitt och Överstyrelsens stora tack”, säger Kenneth Bengtsson, ordförande för Överstyrelsen och ordförande i Alectas beredningsnämnd (valberedning).

”Alectas styrelse arbetar tillsammans med den nytillträdde VDn Peder Hasslev och Alectas organisation för att ge våra kunder en god avkastning, trygga pensioner och ta oss ur den förtroendekris som vi befinner oss i. Finansinspektionens granskning av hur Alecta hanterat investeringarna fortsätter. Alectas fokus eller inriktning förändras inte genom att Ingrid Bonde väljer att avgå. Vi har stor förståelse för Ingrid Bondes beslut och vill å styrelsens vägnar tacka henne för betydande insatser som styrelseordförande”, säger Jan-Olof Jacke och Martin Linder, styrelsens förste och andre vice ordföranden i en gemensam kommentar.

Länkar

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.