Vossloh Nordic Switch Systems AB

Vossloh stärker sin position i Danmark genom långsiktigt ramavtal med Banedanmark

•    Marknadsandelen inom växlar i Danmark växer betydligt
•    Ramavtal med löptid på fyra år med optioner på 2+2 år
•    Försäljningsvolym på cirka 40 miljoner euro
•    Nära till kunden viktig framgångsfaktor

MFB IC3-tog vid Randers.
MFB IC3-tog vid Randers. Kasper Dudzik/Vossloh Nordic Switch Systems AB Kasper Dudzik

Vossloh, en global ledare inom järnvägsinfrastruktur, fortsätter på sin tillväxtresa och utökar sin marknadsandel avsevärt på den attraktiva järnvägsinfrastrukturmarknaden i Danmark. Nyligen slöts två ramavtal med den statliga järnvägsoperatören Banedanmark för leverans av växelsystem och motsvarande reservdelar med en löptid på fyra år och en total volym på cirka 40 miljoner euro. Båda avtalen är försedda med optioner och kan förlängas av Banedanmark två gånger med ytterligare två år.

För att på bästa sätt kunna förse Banedanmark med prefabricerade växelsystem, kommer Vossloh att etablera en lokal montageanläggning på cirka 3 000 kvadratmeter intill Banedanmarks produktionsanläggning för betongsliprar i Fredericia. Den lokala anläggningen gör det möjligt för Vossloh att leverera järnvägsinfrastruktur och komponenter till Banedanmark med korta ledtider, på ett mycket kostnadseffektivt och ekologiskt hållbart sätt.

"Norra Europa har varit en viktig marknad för oss vad gäller växelsystem i flera år. Bara under 2022 genererade vi försäljningsintäkter på cirka 130 miljoner euro på den nordeuropeiska marknaden. Ordern från Banedanmark stärker vår marknadsposition avsevärt på den viktiga danska marknaden", säger Camilla Helgesson, Country Manager Sweden för Vossloh Nordic Switch Systems AB.

"Vi ser fram emot ett förtroendefullt, långsiktigt och – inte bara ur geografisk synvinkel – nära samarbete. Vårt tydliga kundfokus har återigen visat sig vara rätt väg och spelade en avgörande roll för att vinna detta kontrakt", säger Jan Furnivall, COO för Vossloh AG.

MFB IC3-tog vid Randers.

Länkar

Vossloh är Nordens ledande leverantör och ett av världens ledande företag inom spårväxlar och spårteknik. Vi erbjuder heltäckande kompetens och resurser inom allt som rör modern spårteknik från prefabricerade höghastighetsväxlar och skräddarsydda spårsystem till ett fullständigt tillbehörs- och underhållsprogram.

Följ Vossloh Nordic Switch Systems AB

Senaste pressmeddelandena från Vossloh Nordic Switch Systems AB