E4 Förbifart Stockholms första fas är klar - nu går tunnlarna hela vägen
Sammanhängande tunnlar från Häggvik till Kungens kurva är en viktig milstolpe för Trafikverket och E4 Förbifart Stockholm. År 2030 innebär det kortare restider och en snabb passage förbi Stockholm.
E4 Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an, väster om Stockholm, som går från Häggvik i norr till Kungens Kurva i söder. För att skona viktiga miljö- och kulturvärden går 18 av vägens 21 km i tunnel. En resväg på en kvart för alla som vill passera Stockholm på väg till jobbet, sommarstugan eller har lastbilen full med varor.
Nu fortsätter arbetet under jord. De kommande sju åren färdigställs tunneln, installeras teknik och genomförs många utförliga tester. Ett omfattande arbete då E4 Förbifart Stockholm kommer fördubbla mängden teknisk utrustning i Stockholms väganläggning. De högteknologiska säkerhetssystemen som installeras motsvarar de som idag finns i Norra och Södra länken, Essingeleden, Norrortsleden och Muskötunnel tillsammans.
– Nu är vi igenom berget och tunnlarna är öppna från Häggvik till Kungens kurva. Nu börjar ett omfattande och tidskrävande arbete att se till så att denna högteknologiska anläggning uppfyller alla tänkbara krav på europavägar och vägtunnlar, innan vi kan välkomna trafikanterna 2030, säger Camilla Magnusson, projektchef på E4 Förbifart Stockholm.
En viktig del i Sveriges infrastruktur
E4 Förbifart Stockholm kommer avlasta trafiken i Stockholm, minska sårbarheten för trafikstörningar vid till exempel olyckor och underlätta transporter från andra delar av landet att smidigt passera runt stan. Nya knutpunkter och linjer kommer komplettera befintlig kollektivtrafik och underlättar resandet för stockholmarna med kortare pendlingen till jobbet.
Korta fakta om E4 Förbifart Stockholm
Med sina två tunnlar, en södergående och en norrgående, kommer E4 Förbifart Stockholm bli en av världens längsta trefiliga motorvägstunnlar.
Längd ny väg: drygt 21 km
Varav i tunnel: drygt 18 km
Antal körfält: tre i vardera riktningen
Antal nya trafikplatser: 6 st (Häggvik, Akalla, Hjulsta, Vinsta, Lovö, Kungens Kurva)
Hastighet: 80–100 km/tim
Restid: cirka 15 min.
Första tunnelsprängning: Januari 2016
Öppnar för trafik: 2030
Budget: 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå)
E4 Förbifart Stockholm i siffror
- Cirka 950 körfältsignaler och 580 variabla meddelandeskyltar ska monteras
- Cirka 1400 kameror ska sättas upp
- Cirka 21 000 belysningsarmaturer installeras
- Cirka 40 mil fiberkabel ska dras
Läs mer om projektet på Trafikverkets hemsida: https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms-lan/e4-forbifart-stockholm/
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum