E4 Förbifart Stockholms första fas är klar - nu går tunnlarna hela vägen
Sammanhängande tunnlar från Häggvik till Kungens kurva är en viktig milstolpe för Trafikverket och E4 Förbifart Stockholm. År 2030 innebär det kortare restider och en snabb passage förbi Stockholm.
E4 Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an, väster om Stockholm, som går från Häggvik i norr till Kungens Kurva i söder. För att skona viktiga miljö- och kulturvärden går 18 av vägens 21 km i tunnel. En resväg på en kvart för alla som vill passera Stockholm på väg till jobbet, sommarstugan eller har lastbilen full med varor.
Nu fortsätter arbetet under jord. De kommande sju åren färdigställs tunneln, installeras teknik och genomförs många utförliga tester. Ett omfattande arbete då E4 Förbifart Stockholm kommer fördubbla mängden teknisk utrustning i Stockholms väganläggning. De högteknologiska säkerhetssystemen som installeras motsvarar de som idag finns i Norra och Södra länken, Essingeleden, Norrortsleden och Muskötunnel tillsammans.
– Nu är vi igenom berget och tunnlarna är öppna från Häggvik till Kungens kurva. Nu börjar ett omfattande och tidskrävande arbete att se till så att denna högteknologiska anläggning uppfyller alla tänkbara krav på europavägar och vägtunnlar, innan vi kan välkomna trafikanterna 2030, säger Camilla Magnusson, projektchef på E4 Förbifart Stockholm.
En viktig del i Sveriges infrastruktur
E4 Förbifart Stockholm kommer avlasta trafiken i Stockholm, minska sårbarheten för trafikstörningar vid till exempel olyckor och underlätta transporter från andra delar av landet att smidigt passera runt stan. Nya knutpunkter och linjer kommer komplettera befintlig kollektivtrafik och underlättar resandet för stockholmarna med kortare pendlingen till jobbet.
Korta fakta om E4 Förbifart Stockholm
Med sina två tunnlar, en södergående och en norrgående, kommer E4 Förbifart Stockholm bli en av världens längsta trefiliga motorvägstunnlar.
Längd ny väg: drygt 21 km
Varav i tunnel: drygt 18 km
Antal körfält: tre i vardera riktningen
Antal nya trafikplatser: 6 st (Häggvik, Akalla, Hjulsta, Vinsta, Lovö, Kungens Kurva)
Hastighet: 80–100 km/tim
Restid: cirka 15 min.
Första tunnelsprängning: Januari 2016
Öppnar för trafik: 2030
Budget: 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå)
E4 Förbifart Stockholm i siffror
- Cirka 950 körfältsignaler och 580 variabla meddelandeskyltar ska monteras
- Cirka 1400 kameror ska sättas upp
- Cirka 21 000 belysningsarmaturer installeras
- Cirka 40 mil fiberkabel ska dras
Läs mer om projektet på Trafikverkets hemsida: https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms-lan/e4-forbifart-stockholm/
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan19.12.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.
Norrbotniabanan - Infart Luleå16.12.2024 08:27:12 CET | Pressinbjudan
Trafikverket, Sjöfartsverket och Luleå kommun bjuder in till en gemensam presskonferens med anleding av det beslut som är fattat för Norrbotniabanans dragning i Luleå.
Arbeten på Västra stambanan påverkar resenärer12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start 4 januari 2025 fram till sommaren 2027 kommer Trafikverket att utföra stora underhållsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.
Tågplan 2025: Historisk upprustning och ökat järnvägsunderhåll för bättre punktlighet och kapacitet12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Söndagen den 15 december börjar Tågplan 2025 att gälla. Där samlas alla tågtidtabeller och tider för alla underhållsarbeten som ska samsas med tågtrafiken. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum