Byggnads Skåne

Blockaden i Rydebäck visar hur viktigt det facklig-politiska samarbetet är

Den 12 september la Byggnads en indrivningsblockad på en byggarbetsplats i Rydebäck. Ett bygge av ett äldreboende som Socialdemokraterna drev igenom 2018 och som Helsingborgs Stad är beställare av. Jan Björklund, oppositionsråd (S) var med när kommunfullmäktige röstade igenom förslaget:

–”Det känns otroligt tråkigt att ett bygge som vi kämpat för att få igenom har arbetare som inte får lön. När vi använder Helsingborgarnas skattepengar är det självklart att det ska vara schysta villkor får dom som arbetar där.”

Både Helsingborgs Stad och huvudentreprenören har gjort kontroller men trots det lyckades ett företag som inte betalar sina arbetare lön slinka igenom. Genom ett tätare samarbete mellan politiken och fackförbund kan man gemensamt jobba för att förhindra att den här typen av företag arbetar på byggen som bekostas av skattepengar.

Jonas Sjöberg, ordförande på Byggnads Skåne, förklarar:

–”Vi som fackförbund har stor kännedom om branschen och arbetar ständigt med att granska företag som fuskar med t.ex. pensionsinbetalningar, skatter och löner. Vi vet var man ska titta och vad man ska titta efter. Det här är metoder som vi gärna delar med oss av till kommuner, regioner eller vem det nu är som vill veta om ett företag är schyst.”

Bland Socialdemokraterna i Helsingborg var man glad över att Byggnads agerade. Jan Björklund nåddes av beskedet några minuter efter att blockaden inletts och tog genast kontakt med sina partikamrater och Byggnads.

–”Så här får det inte gå till, varken i byggbranschen eller andra branscher. Vi måste bli bättre på att kontrollera företagen och ett nära samarbete med fackliga organisationer som kan sina respektive branscher är ett av de verktyg vi måste använda.”

Av de två företag som indrivningsblockaden gällde så har det ena företaget betalt sin skuld och därmed är blockaden hävd. Förhandlingar pågår med det andra företaget och där ligger blockaden kvar tills skulden är löst.

Kontakt:
Jonas Sjöberg, ordförande Byggnads Skåne