Ljusgårda är finalist i Global Vertical Farming Awards 2023

Ljusgårda som är en ledande aktör inom vertikal inomhusodling har nu blivit utvalda som finalister i flera kategorier vid årets Global Vertical Farming Awards. Eventet samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter från hela världen.

Ljusgårda som är en ledande aktör inom vertikal inomhusodling och arbetar för en hållbar livsmedelsproduktion, har nu blivit utvalda som finalister i flera kategorier vid årets Global Vertical Farming Awards. Eventet samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal inomhusodling. Förra året var Ljusgårda stolta finalister i en kategori, och i år har de utmärkt sig genom att kvalificera sig som finalister i hela tre kategorier. Detta bekräftar deras engagemang för att driva innovation och hållbarhet framåt inom branschen.

Ljusgårda är i år finalist i följande kategorier:

·        Best Yield Improvement - ”Proven- 50% CO2e reduction in an independent LCA.”

Bedöms på hur odlingen har förbättrats per kubikmeter odlingsutrymme och dess förmåga att balanseranäringsämnen, ljus, koldioxid, temperatur och andra faktorer.

·        Best Product Marketing - ”A completely normal salad grown in a Supernormal way.”

Här bedöms företagets marknadsföringsinsatser, inklusive produktpositionering, förpackningsdesign och förmåga att skilja sig från konkurrensen.

·        Best Sustainability Initiative - ”Game-changing yields: Doubling harvests while reducing the carbon footprint.”

Denna kategori fokuserar på hållbarhetsinitiativ som omfattar sociala bidrag, miljöbalans och ekonomisk tillväxt, med tydlig koppling till FN:s 17 hållbarhetsmål.

Zenith Global's Vertical Farming World Congress äger rum för tredje året i rad och samlar odlare, investerare, leverantörer och kunder från hela världen. Deltagarna i eventet, inklusive Ljusgårda, spelar en avgörande roll i att säkerställa en hållbar och innovativ livsmedelsproduktion. Då tillgången på kvalitetslivsmedel behöver säkerställas i en tid av ökad befolkningsmängd och accelererande klimatutmaningar.

Bidrar med kunskap till hela branschen

Ljusgårdas medgrundare och Chief Executive Officer, Andreas Wilhelmsson, har fått möjlighet att föreläsa vid eventet med temat "Proving Lower Emissions and Launching New Branding". Han kommer då att prata om lanseringen av det nya varumärkesidentiteten Supernormal Greens och arbetet med att minska klimatavtrycket.

För Ljusgårda är en av de första aktörerna inom branschen som analyserat faktiska nyckeltal från en kommersiell vertikala odling och publicerar detta med full transparens. Beslutna om att bygga hållbarhetsarbetet på gedigen vetenskap genomfördes en omfattande livscykelanalys (LCA), något som gav ett ögonöppnande resultat; en minskning med 50% av CO2-ekvivalent avtrycket jämfört med konventionell odling av sallad. Genom att driva vetenskapen med full transparens, hoppas de inspirera andra i sitt hållbarhetsarbete.