Ny undersökning avslöjar: 65% av anställda i Sverige anser att det borde vara en laglig rättighet att arbeta hemifrån
En ny undersökning, genomförd av det kollaborativa företaget Owl Labs, ledande inom tech för samarbete, belyser en betydande förändring av de anställdas attityder till distansarbete i de nordiska länderna. Undersökningen "The State of Hybrid Work Report 2023" har samlat insikter från 2 000 arbetande personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, och visar att hela 65% av de anställda i Sverige anser att arbete på distans bör vara en laglig rättighet. Detta speglar en ökande efterfrågan på arbetsplatsflexibilitet.
Vidare visar studien att 63% av anställda i Norden, som helhet, anser att distansarbete bör vara en laglig rättighet. Fördelningen av stöd för distansarbete som en laglig rättighet i de övriga nordiska länderna är enligt följande: 66% av de finska anställda, 63% av de norska anställda och 57% av de danska anställda.
Frank Weishaupt, VD på Owl Labs sa: "Denna gemensamma syn på att arbeta hemifrån som en laglig rättighet över hela Norden visar på en förändring i hur anställda ser på sin arbetsmiljö. Det understryker vikten av balans mellan arbete och privatliv samt flexibilitet på arbetsplatsen. Dagens anställda vill inte förlora den flexibilitet som hybridarbete har att erbjuda, och det är nu upp till organisationerna att ta reda på hur de får det att fungera för alla”.
Hybridarbete och en ovilja att komma in på kontoret
Undersökningen visar på en ovilja, bland anställda i Sverige såväl som i övriga Norden, att arbeta från kontoret på heltid. När anställda i Sverige tillfrågades vad de skulle göra om de var tvungna att arbeta på kontoret heltid, uttryckte 42% att de skulle börja söka efter nya jobbmöjligheter, och ytterligare 5% sa att de skulle överväga att sluta på sitt nuvarande jobb helt och hållet.
I de övriga länderna i Norden uttryckte anställda en liknande oro. På frågan om vad de skulle göra om de var tvungna att arbeta på kontoret på heltid, skulle 49% av danskarna, 43% av finländarna och 41% av norrmännnen söka nytt jobb. Andelen anställda som funderade på att sluta sina jobb var lägre, med Finland på 8%, Danmark med 3% och Norge också på 3%.
Vidare indikerar rapportens resultat att även om 52% av de svenska respondenterna uppgav att de för närvarande arbetade på kontoret på heltid, var endast 35% nöjda med detta arrangemang. I övriga Norden uppgav 58% av de tillfrågade att de för närvarande var på kontoret på heltid, men att endast 20% av dem var nöjda med detta arrangemang.
”Undersökningens resultat visar att det finns en koppling mellan det föredragna arbetsarrangemanget och den nuvarande verkligheten för många anställda. Att tvinga kontorsanställda att komma in till kontoret på heltid kan bero på en låg förståelse för hur effektivt hybridarbete kan vara när det är korrekt inrättat. Använd modern samarbetsteknik och utbildning. Lita på dina anställda, ge dem rätt tekniska verktyg och se produktiviteten öka eftersom glada medarbetare med en bättre balans mellan arbete och privatliv också gör ett bättre jobb”, sa Frank Weishaupt.
Balans mellan arbete och privatliv är värt en lönesänkning, men många extrajobbar
Undersökningen tittade också på ekonomiska överväganden relaterade till det föränderliga arbetslandskapet. Bland hybrid- och distansarbetare som undersöktes i Sverige angav 12% att de skulle förvänta sig en löneökning om de inte längre fick arbeta hemifrån på grund av de extra kostnader som är förknippade med närvaro på kontoret. Samma resultat, 12%, visas för alla hybridarbetare i Norden.
Intressant nog uttryckte 42% av de tillfrågade i Sverige och nästan hälften av alla tillfrågade i Norden (48%) en vilja att acceptera en lönesänkning på 10% eller mer i utbyte mot en 4-dagars arbetsvecka. Detta resultat tyder på att anställda söker bättre balans mellan arbete och fritid, och att de är öppna för ekonomiska avvägningar för att uppnå det.
Undersökningen visar också att 1 av 3 (33%) anställda i Sverige har minst ett extrajobb eller en ”sidoinkomst”, och ytterligare 25% säger att de för närvarande inte har ett extrajobb men att de gärna vill ha ett. Resultaten från undersökningen visar samma situation i hela Norden (34%), med ytterligare 38% som säger att de för närvarande inte har ett extrajobb men vill ha ett.
"Resultaten från undersökningen understryker de ekonomiska och samhälleliga förändringar som utlöses av hybrida arbetsmodeller. De anställdas vilja att byta lön för en kortare arbetsvecka återspeglar den växande vikten på balans mellan arbete och fritid samt på välbefinnande", fortsatte Frank Weishaupt.
Fenomenet 'Coffee Badging'
Ett intressant fynd i undersökningen är ett fenomen som kallas "coffee badging", där nästan en tredjedel (32%) av hybridarbetarna i Sverige medgav att de kommit in till kontoret en kort stund bara för att "visa upp sig" och ta en kaffe innan de strax därefter återvänt till hemmakontoret igen. Bland alla hybridarbetare i Norden, erkände 38% att de har gjort detta. Fenomenet visade sig vara särskilt vanligt bland chefer (48%).
Frank Weishaupt, VD på Owl Labs sa: "Coffee badging" belyser den föränderliga dynamiken i hybridarbete. Rädslan för närhetsbias är troligen det som har spelar in här. Medarbetarna vill påminna sina chefer och kollegor om att de finns och är en viktig resurs. När man sätter upp en hybrid arbetsmiljö är inkludering och tid ansikte mot ansikte med varje kollega och chef viktigt, något som enkelt kan byggas in i en arbetsplatspolicy”.
Teknik och möten i den hybrida arbetsmiljön
Undersökningen visar att 92% av svenska arbetare har deltagit i möten där minst en medarbetare har varit med på distans. Undersökningen visade också att 78% av respondenterna betonade vikten av bra teknik när de arbetar.
Utmaningar relaterade till mötesteknik lyftes också fram i undersökningen. 83% av de anställda i Sverige uppgav svårigheter att se människors ansikten och missar därför visuella signaler och 78% av dem uppgav ljudproblem. 83% av de anställda rapporterade att de förlorat mötestid på grund av tekniska svårigheter.
"Vikten av teknik för att underlätta sömlöst hybridarbete kan inte underskattas. Organisationer som prioriterar effektiv och inkluderande mötesteknik kommer dels att spara tid och vara bättre rustade för att möta de föränderliga behoven hos sin arbetsstyrka", avslutade Frank Weishaup, VD på Owl Labs.
AI och framtiden
Utöver bra mötesteknik uttryckte de tillfrågade ett intresse för framtida tekniska framsteg, där 35% uppgav intresse för AI- eller AI-assistenter, 33% för AR- eller mixed reality-enheter och 24% för förbättrad videokonferensteknik.
Om undersökningen
Owl Labs undersökte 2 000 heltidsanställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland, i åldern 18+, på företag med 2+ anställda. Dessa undersökningsdata samlades in i juni 2023 i samarbete med forskningskonsultföretaget Vitreous World.
Om Owl Labs
Owl Labs är det första företaget att bygga AI-drivna, 360-graders videokonferenslösningar för hybridorganisationer. Dess produktsvit gör möten mer inkluderande och samverkande genom att jämna spelplanen mellan deltagare på distans och i rummet. Företagets flaggskeppsprodukt, Meeting Owl® 3, är den första WiFi-aktiverade, 360-graders kameran, mikrofonen och högtalaren som automatiskt zoomar in på den som talar. Owl Labs har samlat in 47 miljoner dollar i finansiering och är baserat i Boston, med distans- och hybridanställda över hela världen. För att lära dig mer, besök OwlLabs.com.
För att se det här innehållet från cts.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Se källversionen på businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20231003843428/sv/
Contact information
För ytterligare information, vänligen kontakta
Jenny Widing, PR för Owl Labs i Norden, via Northern Link PR
jenny@nlpr.se
Om
Följ Business Wire
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Business Wire
Neural Concept Closes $100M Funding Round Led by Growth Equity at Goldman Sachs Alternatives to Scale AI-Native Engineering18.12.2025 17:00:00 CET | Press Release
Neural Concept, a global AI platform and leader in Engineering Intelligence powering next-generation product development, today announced it raised a $100 million Series C funding round led by Growth Equity at Goldman Sachs Alternatives, with existing investors Forestay Capital, Alven, HTGF, D.E. Shaw Ventures and Aster Capital. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251218764112/en/ Image courtesy of Neural Concept (L-R clockwise from top) Jonathan Donier, CSO & Co-founder; Thomas von Tschammer, Managing Director US & Co-founder; Théophile Allard, CTO & Co-founder; Pierre Baqué CEO & Co-founder; Philippe Cuendet, COO Neural Concept is redefining engineering workflows with CAD-native enterprise AI that understands geometry, constraints and design intent. By helping its customers build and deploy physics-aware design copilots, the platform enables teams to explore millions of design options earlier and avoid costly la
Croma-Pharma Introduces New Medical Device for the Preparation of Autologous PRP | Fluid- PRF18.12.2025 16:57:00 CET | Press Release
Croma-Pharma, a global player in minimally invasive aesthetic medicine, proudly announces the launch of its new medical device that is used for the preparation of autologous Platelet-Rich Plasma (PRP) | Fluid-Platelet-Rich Fibrin (Fluid-PRF).1 This launch represents continued progress in Croma’s mission to provide healthcare professionals state-of-the-art tools for their practice. With its innovative design and optimized separation technology, Exprecell™ enables the efficient preparation of autologous blood concentrates, without the use of anticoagulants, resulting in the formation of Fluid-PRF, a biologically active concentrate that retains the regenerative properties of platelets and leukocytes, yet stays liquid for a defined period.1 What makes Exprecell™ special? MDR certification: Exprecell™ is MDR-certified, meeting stringent EU regulatory requirements to ensure the safe, controlled and standardized preparation of autologous Platelet-Rich Plasma (PRP) | Fluid-Platelet-Rich Fibrin
Laserfiche is a Leader in Info-Tech Research Group’s Enterprise Content Management - Enterprise Data Quadrant18.12.2025 16:00:00 CET | Press Release
Laserfiche — the leading SaaS provider of intelligent content management and business process automation — is a Leader in the Enterprise Content Management – Enterprise Data Quadrant Report from Info-Tech Research Group. With the most reviews of any vendor and a composite score of 9.1, Laserfiche was positioned highest for Product Features and Satisfaction. “Laserfiche is honored to be recognized as a Leader in the ECM Data Quadrant at a moment when AI is transforming every aspect of how organizations create value from their data,” said Thomas Phelps IV, CIO and SVP of corporate strategy at Laserfiche. “We’re especially appreciative of the more than 400 reviews contributing to our +94 net emotional footprint and the 99% of users who indicate ‘they love the Laserfiche platform.’” The Info-Tech Data Quadrant evaluates and ranks products, capabilities and features based on feedback from IT and business professionals. In another Info-Tech report, “Transform Efficiency, Productivity & Compl
Interactive Brokers Redesigns IBKR GlobalTrader App for Simpler, Smarter Mobile Trading18.12.2025 16:00:00 CET | Press Release
Interactive Brokers (Nasdaq: IBKR), an automated global electronic broker, today announced the launch of its redesigned IBKR GlobalTrader mobile app. The updated trading platform reflects the firm’s commitment to delivering intuitive, accessible tools for investors at every experience level. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251218345494/en/ IBKR GlobalTrader The new version offers a faster and more powerful interface with new capabilities, including integrated access to forecast contracts, AI-generated news summaries, and a redesigned Explore section that helps investors identify opportunities across global markets. Investors can trade stocks, ETFs, options, access cryptocurrencies, and more – all from a streamlined mobile app. IBKR GlobalTrader complements IBKR Mobile, the firm’s flagship mobile trading platform, by offering a streamlined experience for users who value simplicity. The redesign enhances usabili
The Rock-It Company Appoints David Byrnes as Chief Financial Officer18.12.2025 15:00:00 CET | Press Release
The Rock-It Company, the global leader in specialty logistics across live events and luxury goods, announced today the appointment of David Byrnes as Chief Financial Officer. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251218600008/en/ David Byrnes, Chief Financial Officer, The Rock-It Company With decades of experience steering groundbreaking multimedia and live experience projects globally, David joins The Rock-It Company from Sphere Entertainment, where he most recently served as Executive Vice President and Chief Financial Officer. His career includes multiple senior leadership roles, including CFO of Madison Square Garden Entertainment Corp., Executive Vice President of Corporate Finance at Paramount, and a variety of senior leadership positions at CBS Corporation. He also spent five years at ADP, including serving as a divisional CFO, and began his career with 11 years at KPMG. David is a graduate of Pace University
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
