Livräddarna bygger ut tack vare MTA och Byggskolan

MTA är möjliggörare till en utbyggnad av Livräddarnas lokaler i Tylösand. Tillsammans med elever och lärare från Kattegattgymnasiets bygg- och anläggningsprogram påbörjas nu arbetet med en lektion- och undervisningssal som kan nyttjas av såväl Tylösands livräddare som deras inhyrda nyttjare.

Representanter från Livräddarna i Tylösand, MTA och företag som deltar i förverkligandet av utbygnaden av lokalerna i Tylösand.

- Det här blir en ”win-win” på flera håll. Vi på MTA kan bidra med projektledning för att stötta en god sak. Dessutom får byggskoleeleverna praktisk erfarenhet och Livräddarna får i sin tur får större och fräschare lokaler för att på ännu bättre sätt kunna bedriva sina viktiga insatser, säger Dan Delerud, utbildnings- och lärlingsansvarig på MTA.

Bygg- och anläggningsföretaget, tillsammans med Paradisstranden AB som ägs av Tommy Fransson, Göran Svensson och MTA:s Andreas Granberg, ser detta projekt som en viktig samhällsinsats. Livräddarnas verksamheter och insatser är otroligt viktiga runt om i Sverige, och inte minst i Tylösand. På baksidan av Livräddarnas befintliga byggnad, på Tjuvahålsvägen, tas en enklare uteplats bort till förmån för tillbyggnaden om 85 kvm.  Utbyggnaden ger ökade användningsområden för Tylösands livräddare under både hög- och lågsäsong.
- Tack vare detta fina samarbete kan vi utbilda fler livräddare för hela Sveriges stränder samt till vår egen hemstad. Vi har verksamhet samt erbjuder andra livsviktiga utbildningar så som hjärt-lungräddningsutbildningar året runt. Dessa nya lokaler ger Livräddarna Tylösand möjlighet till bättre stärkt föreningsliv i vår ideella verksamhet, säger Louise Brädde som är verksamhetskoordinator för Livräddarna Tylösand.

Från MTA:s sida finns ytterligare en positiv aspekt, den att framtida yrkesarbetare är väl förberedda efter studietiden. Genom detta engagemang kan företaget med sin projektledning bidra till att skolan och dess elever får en bra utbildning och praktiskt erfarenhet därtill.
- Detta är ju verkligen en insats som eleverna efter slutförandet kan känna stolthet över att ha byggt, konstaterar Dan Delerud.

Eleverna kommer under detta närmaste halvår, inom projektet, att få prova på skyddsombudets roll, vara med på byggmöten och vara delaktiga i de många olika moment som hör byggprocessen till.
- Detta är verkligen en typ av projekt som vi gärna skulle se fler av, i utbildningssyfte. Här får eleverna lärdom kring att arbeta direkt mot en beställare och kan ta med sig värdefulla kunskaper från varje enskilt moment, säger Lars Evald som är byggskoleklassens lärare.

Ett gäng elever från Kattegattgymnasiets byggprogram vid uppstartsskedet av utbyggnaden av livräddarnas lokaler i Tylösand
Med livräddartornet i bakgrundet står projektteamet samlat inför utbyggnaden av livräddarnas lokaler i Tylösand.