Sverigedemokraterna om asyllagstiftningen och EU:s rättsliga miniminivå.

Under veckan har regeringen fattat beslut om att tillsätta den utredning som ska se över asyllagstiftningen och anpassa denna till den lägsta rättsliga miniminivån som EU-rätten tillåter. Detta utgör ett avgörande steg i det paradigmskifte som Sverigedemokraterna nu genomför på migrationsområdet tillsammans med regeringen.

Asyllagstiftningen i relation till EU-rätten ska nu utredas  grundligt för att sedan lämna förslag på flera åtgärder som gör det möjligt för Sverige att begränsa asylsökandes rättigheter så långt det är möjligt.

Utredaren ska bland annat se över hur permanenta uppehållstillstånd ska kunna utmönstras.

- Permanenta uppehållstillstånd är en mycket problematisk relik från tidigare regeringar, som vi nu vill ta bort. De som har skäl att få skydd i Sverige ska få det tillfälligt, tills dess att faran är över. Sedan ska de återvända hem. Detta ska vara utgångspunkten för svensk asyllagstiftning

Utredaren ska också se över hur fler uppehållstillstånd ska kunna återkallas när skyddsskäl saknas.

- Att människor som flyr till Sverige åker på semester i sitt hemland är naturligtvis en helt orimlig situation. Om landet man flytt ifrån är så pass säkert att man kan semestra där, då bör man rimligen förlora sitt uppehållstillstånd i Sverige. Det är absurt att en sådan ordning inte redan gäller.

Ytterligare en viktig del av utredningsuppdraget gäller en översyn hur offentliga resurser bättre ska prioriteras i asylförfaranden.

- Skattemedel ska användas varsamt. Vi bör inte längre i lika stor utsträckning bevilja asylsökande en rätt till tolk. Vill man bli en del av Sverige, så är det också rimligt att man bekostar sin egen tolk när man ansöker om asyl.

Ovan citat tillskrivs Sverigedemokraternas migrationspolitiske talesperson Ludvig Aspling.

Om oss

Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund12.2.2024 14:09:06 CET | Nyheter

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar. Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet. - Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp. Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för

Årets PISA-rapport visar på resultatet av den socialdemokratiska flumskolan5.12.2023 15:09:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterades den senaste PISA-rapporten, där svenska elevers kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap utretts. Utredningen är utförd under den senare delen av Socialdemokraternas åtta år i regering, våren 2022. Resultatet vittnar om omfattande problem i den svenska skolan – problem som kan kopplas dels till Socialdemokraternas flumskola, dels till den massinvandringspolitik som varit rådande i Sverige under mycket lång tid.