Tekniska verken byter ut gamla IT-system för att möta kundförväntningar
Nu fortsätter Tekniska verken-koncernen att byta ut sina IT-system, vilket kommer att påverka kunderna under hösten. De nya IT-systemen är bättre anpassade efter Tekniska verkens tjänster än tidigare och på sikt öppnar de upp för bättre kundupplevelser. Exempelvis kommer kunderna att kunna betala sin faktura med Swish.

Den snabba utvecklingen inom digitalisering gör att Tekniska verkens IT-system inte längre håller måttet för de förväntningar som kunderna har.
– Vi måste hela tiden ligga i framkant och utveckla vår verksamhet, inte minst när det handlar om digitalisering och att leva upp till våra befintliga och framtida kunders krav. Vi ser till exempel att våra kunder idag vill ha betydligt mer koll på sin förbrukning än vad de ville eller behövde för bara några år sedan, säger Jörgen Svärdh, marknadsdirektör på Tekniska verken i Linköping.
Kunderna kan från och med november förvänta sig ett nytt och förbättrat utseende på fakturan för elnät, vatten och fjärrvärme. Fakturan kommer från den nya fakturaleverantören Billogram.
Den digitala kundportalen stänger under två veckor
Utöver förändringarna på fakturan innebär systemskiftet att kundportalen Mina sidor behöver stängas mellan den 12 och 25 oktober, medan data överförs från det gamla systemet till det nya. När Mina sidor öppnar upp igen kommer kunderna, under en kortare period i takt med att historiken läses in, kunna se begränsad statistik över sina tjänster. Kunder som påverkas kommer att få information via brev och e-post.
Under hösten när IT-systemet byts ut, ber Tekniska verken om förståelse för att ärenden hos kundservice kan ta längre tid än vanligt.
– Vi har en krävande period av lärande, justeringar och utveckling framför oss och vi har stor respekt att detta inledningsvis kan påverka våra kunders upplevelse av oss. Det är naturligt att invanda system och arbetssätt upplevs som bättre än nya, men vi är övertygade om att våra kunder på sikt kommer att uppleva alla fördelar. Vårt mål är att alla våra kunder ska vara nöjda både med våra tjänster och våra system, avslutar Jörgen Svärdh.
För mer information, kontakta gärna:
Jörgen Svärdh, marknadsdirektör, Tekniska verken
Telefon: 013-209249
E-post: jorgen.svardh@tekniskaverken.se
Nyckelord
Om oss
Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats.
Följ Tekniska verken i Linköping
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tekniska verken i Linköping
Tekniska verken satsar på IFS Cloud – viktigt steg för att möta framtiden11.12.2025 11:48:00 CET | Pressmeddelande
Med målet att möta framtidens krav och skapa en stabil grund för fortsatt utveckling har Tekniska verken beslutat att ersätta tidigare system med en sammanhållen digital plattform – IFS Cloud. Satsningen möjliggör mer enhetliga och datadrivna arbetsformer vilket ytterligare kommer att stärka servicen till kunderna. Samtidigt utgör den ett viktigt steg i att långsiktigt säkerställa leveransen av bolagets samhällsviktiga tjänster på ett hållbart och samordnat sätt.
Svensk Biogas vinnare av Biogasutmärkelsen 20253.12.2025 17:12:35 CET | Pressmeddelande
Svensk Biogas, en del av Tekniska verken-koncernen, har utnämnts till mottagare av årets Biogasutmärkelse. Utmärkelsen uppmärksammar viktiga insatser för biogasens utveckling i Sverige och delas ut av BioDriv Öst. I motiveringen prisas Svensk Biogas bland annat för sitt innovativa arbete och lyfts fram som ett föredöme inom cirkulär ekonomi.
Tekniska verken och LiU satsar på vätgas, AI och cirkulära flöden – förnyar strategiskt avtal efter tio års framgångar20.11.2025 16:13:56 CET | Pressmeddelande
Tekniska verken och Linköpings universitet (LiU) förlängde idag sitt strategiska samverkansavtal. Partnerskapet, som initierades 2014, har blivit en av regionens viktigaste motorer för klimatomställning och resurseffektivitet. Samarbetet aktualiseras nu för att spegla dagens förhållanden med nya forskningsprojekt, förstärkt styrning och fler möjligheter att omsätta forskningsresultat i praktiken.
Ett år med effektbaserad elnätsavgift i Linköping – på rätt väg mot effektivare elanvändning13.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
I september 2024 införde Tekniska verken en ny prismodell med effektavgift för elnätskunder i Linköping. Nu, drygt ett år senare, visar uppföljningen att många kunder redan tagit till sig de nya signalerna, med minskade kostnader och en smartare användning av elnätet som följd.
Tekniska verkens samlade prisjusteringar för 202622.10.2025 16:00:45 CEST | Pressmeddelande
Kommande års priser för Tekniska verken-koncernens samhällsviktiga tjänster börjar nu stå klara. Enligt den årliga Nils Holgersson-undersökningen ligger priserna för Tekniska verkens verksamhetsgrenar elnät, fjärrvärme, avfall samt vatten och avlopp under riksgenomsnittet. Målsättningen är att även fortsatt erbjuda priser som står sig väl i en jämförelse mellan landets kommuner, vilket även utgör ett av bolagets ägardirektiv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum