Strategisk arbetsgrupp leder NTM:s arbete med AI
För att driva och utveckla koncernens arbete med AI har NTM nyligen tillsatt en strategisk arbetsgrupp för att leda arbetet framåt. Arbetsgruppens uppdrag är att samordna, prioritera och identifiera utvecklingsinitiativ inom koncernen där AI kan spela en viktig roll.

AI Task force består av nyckelpersoner från hela organisationen. Genom att samla representanter från alla affärsområden kan gruppen gemensamt sätta strategier och inriktningar kring AI-frågor och initiativ. Gruppen leds av Camilla Hillerö, Head of data analytics på NTM.
‑ Det finns enorma möjligheter med AI som vi behöver dra nytta av i vår verksamhet. Samtidigt finns det utmaningar och risker som vi behöver identifiera och förstå. Utvecklingen inom AI går enormt fort och det enda vi kan vara säkra på är att vi hela tiden måste utvärdera och omvärdera våra prioriteringar, säger Camilla Hillerö.
Blockerar AI-modeller från våra tidningssajter
Ett av AI Task force första uppdrag har varit att ta ställning i frågan kring hur AI-modeller ska ges möjlighet att använda vårt redaktionella material.
‑ Vi vill ha kontroll över vår journalistik. Det är fortfarande oklart hur det upphovsrättsskyddade innehållet används av AI-företagen och därför väljer vi att vara försiktiga. Vi kan inte ge bort vårt material eftersom vi inte vet i vilken kontext det hamnar eller hur källhänvisningen kommer att fungera. Därför har vi beslutat att blockera AI-modeller från att ta del av redaktionellt innehåll på våra tidningssajter, säger Camilla Hillerö,
AI-tekniken förbättrar användarupplevelsen
Just nu pågår flera utvecklingsinitiativ och projekt för att se hur vi kan använda AI för att utveckla NTM:s egna verksamheter och produkter.
‑ Vi ser flera utvecklingsområden där AI-tekniken kommer att ha stor betydelse för läsarupplevelsen på våra tidningssajter. Det pågår flera spännande utvecklingsinitiativ där vi undersöker hur vi kan använda oss av den nya tekniken både för att förbättra användarupplevelsen för våra kunder, men också hur vi kan effektivisera våra interna arbetsprocesser, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.
Kreativa idéer genom samverkan
Arbetsgruppen AI Task force träffas regelbundet för att hålla samman och prioritera olika AI-initiativ. Idéer och initiativ som den strategiska gruppen beslutar om skickas sedan vidare till AI-hubben, som arbetar operativt och ser till att verkställa och realisera olika utvecklingsinitiativ.
Nicholas Gullberg är chef över utvecklingsavdelningen Innovation på NTM. Ett viktigt fokus just nu är att öka medarbetarnas kunskap om och intresse för den nya AI-tekniken. I början av hösten tog han därför initiativet till Innovation Day, där medarbetare från olika affärsområden möttes för att tillsammans arbeta fram kreativa och konkreta lösningar för hur vi kan använda AI-tekniken i vårt utvecklingsarbete.
‑ Målet med Innovation Day var att inspirera och öka kunskaperna kring den nya AI-tekniken. Att få medarbetarna att tänka fritt kring hur vi kan använda oss av artificiell intelligens i vår verksamhet och samtidigt ta fram konkreta lösningar på olika problem där AI kan spela en avgörande roll. Det var fantastiskt att ta del av alla kreativa idéer, säger Nicholas Gullberg.
Kontakter
Camilla HilleröHead of data analyticsNTM
Tel:0733246901camilla.hillero@ntm.seBilder
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
Ny milstolpe för NTM – 150 000 digitala prenumeranter17.12.2025 07:57:46 CET | Pressmeddelande
NTM:s nyhetstitlar fortsätter att växa och har nu passerat 150 000 digitala prenumeranter. Ett kvitto på att våra målmedvetna satsningar på den lokala journalistiken och nya säljstrategier ger tydliga resultat.
SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation6.11.2025 16:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.
Online Voices växlar upp – från röstbyrå till kreativ ljudpartner16.9.2025 12:25:56 CEST | Pressmeddelande
Online Voices, Nordens ledande röst- och ljudbyrå, lanserar nu en ny visuell identitet och tar nästa steg i sin utveckling. Med fortsatt fokus på snabb leverans och hög kvalitet inom voice over och ljudproduktion, växer nu erbjudandet med audio branding, konceptutveckling, strategisk ljudkommunikation och AI voice solutions.
NTM bäst i världen på att utveckla den lokala journalistiken23.5.2025 07:29:55 CEST | Pressmeddelande
NTM-koncerns redaktionella utbildningskoncept Vässa vardagen har vunnit första pris i världens främsta internationella medietävling. Vid en gala i New York fick NTM på torsdagskvällen ta emot första pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation.
Två nya försäljningschefer på NTM Media i Norrbotten och Västerbotten9.5.2025 13:39:11 CEST | Pressmeddelande
Intresset för marknadsföring i lokal nyhetsmedia i Norrbotten och Västerbotten är stort och har under senaste kvartalet ökat avsevärt. För att möta den ökade efterfrågan har NTM Media tillsatt två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom blir ny chef i Västerbotten och Andreas Bergman kliver in som ny chef i Norrbotten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
